Vol. 51 No. 8 (2021)
ECONOMICS OF ENTERPRISE

Ecosystems as a Modern Tool for Business Growth

V. Markova
Institute of Economics and Industrial Engineering, SB RAS, Novosibirsk
S. Kuznecova
Institute of Economics and Industrial Engineering, SB RAS, Novosibirsk

Published 2021-08-02

Keywords

  • business ecosystem,
  • ecosystem approach,
  • business growth,
  • ecosystem participants,
  • functional roles,
  • strategic decisions
  • ...More
    Less

How to Cite

1.
Markova В, Kuznecova С. Ecosystems as a Modern Tool for Business Growth. ECO [Internet]. 2021 Aug. 2 [cited 2024 Jul. 22];51(8):151-68. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4299

Abstract

The paper describes opportunities and problems of the ecosystem approach to management of enterprises based on the analysis of the performance of Russian ecosystems. It is shown that business ecosystems, integrating companies and creating value propositions for customers on the one window principle, modify the mechanisms of partnership and competition and become an innovative way for the joint development of participants in a changing space of opportunities based on complementary innovations and distributed creativity. The authors characterize differences between ecosystems as new organizational forms of business and traditional forms of cooperation revealing the advantages of the ecosystem approach as well as barriers to its use. The key characteristics of the business ecosystem helped classify potential participants of the ecosystem in accordance with their functional roles as well as strategic alternatives for their development. The authors outlined contours of the multidimensional space of ecosystem participants strategic choices and defined possible ways of the evolution of ecosystems, thus making a certain contribution to the development of the strategic management theory in relation to ecosystem approach.

References

  1. Альстайн М., Паркер Дж., Чаудари С. Сетевой эффект как новый двигатель экономики // Harvard Business Review – Россия. 2017, июнь. С. 29–36.
  2. Вайл П., Ворнер С. Цифровая трансформация бизнеса: изменение бизнес-модели для организации нового поколения/ Пер. с англ., М.: Альпина Паблишер, 2019. 257 с.
  3. Еферин Я. Ю., Россото К., Хохлов Ю. Е. Цифровые платформы в России: конкуренция между национальными и зарубежными многосторонними платформами стимулирует экономический рост и инновации // Информационное общество. 2019. № 1–2. С. 16–34.
  4. Карпинская В. А. Экосистема как единица экономического анализа//Системные проблемы отечественной мезоэкономики, микроэкономики, экономики предприятий /Под ред. Г. Б. Клейнера. М.: ЦЭМИ РАН, 2018. С. 125–141. DOI: 10.33276/978–5–8211–0769–5–125–141.
  5. Кузнецова С. А., Маркова В. Д. Проблемы формирования бизнес-экосистемы на основе цифровой платформы: на примере платформы компании 1С // Инновации. 2018. № 2 (232). С. 55–60.
  6. Маркова В. Д. Платформенные модели бизнеса: подходы к созданию // ЭКО. 2019. № 5. С. 106–123. DOI: 10.30680/ЕСО0131–7652–2019–5–106–123
  7. Паркер Дж., Альстайн М., Чаудари С. Революция платформ. Как сетевые рынки меняют экономику – и как заставить их работать на вас/ Пер. с англ. Е. Пономаревой, М.: Манн, Иванов и Фербер, 2017. 304 с.
  8. Раменская Л. А. Применение концепции экосистем в экономико-управленческих исследованиях //Управленец. 2020. Т. 11. № 4. С. 16–28. DOI: 10.29141/2218–5003–2020–11–4–2.
  9. Срничек Н. Капитализм платформ/ Пер. с англ. М. Добряковой, М.: Изд. дом ВШЭ, 2019. 128 с.
  10. Adner R. Ecosystem as Structure: An Actionable Construct for Strategy. Journal of Management. 2017. Vol. 43. No. 1, Рp. 39–58. DOI: 10.1177/0149206316678451 URL: https://www.researchgate.net/publication/310788892 (дата обращения: 10.02.2021).
  11. How the best companies create value from their ecosystems McKinsey & Company, November. 2019.
  12. Jacobides M., Cennamo C., Gawer A. Towards a Theory of Ecosystems. Strategic Management Journal, 2018. 39 (8), Рp. 2255–2276. DOI: 10.1002/smj.2904
  13. Moore J. F. Predators and Prey: A New Ecology of Competition. Harvard Business Review, May. 1993. Рp.75–86.
  14. Moore J. F. Business Ecosystems and the View from the Firm. The Antitrust Bulletin, 2006. Vol.51, № 3. Pp.31–75. URL: https://pdfslide.net/reader/f/moore-business-ecosystems (дата обращения: 20.01.2021).
  15. Pidun U., Reeves M., Schüssler M. 2019. Do You Need a Business Ecosystem? URL: https://www.bcg.com/publications/2019/do-you-need-business-ecosystem (дата обращения: 05.03. 2021).