Vol. 51 No. 5 (2021)
Тема номера: Коронакризис: скрытые возможности

Russian Retail Before, during and after the COVI-19 Crisis

Yu. Simachev
Director, Centre for Structural Policy Research, National Research University Higher School of Economics
A. Fedyunina
Centre for Structural Policy Research, National Research University Higher School of Economics
N. Ershova
Institute for Industrial and Market Studies, National Research University Higher School of Economics
S. Misihina
Centre of Development Institute, National Research University Higher School of Economics, Moscow

Published 2021-05-05

Keywords

  • retail trade,
  • digital transformation,
  • COVID-19,
  • crisis,
  • sectoral regulation

How to Cite

1.
Simachev Ю, Fedyunina А, Ershova Н, Misihina С. Russian Retail Before, during and after the COVI-19 Crisis. ECO [Internet]. 2021 May 5 [cited 2024 Aug. 4];51(5):29-52. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4246

Abstract

In this paper, we study the impact of the crisis caused by the COVID-19 pandemic on the retail sector in Russia. The study is based on a series of interviews with representatives of the sector and macro industry statistics. The crisis has exacerbated the problems that have long been observed in the sector and accelerated its transformation, including the formation of new formats of retail and business models. We show that the greatest changes occurred in the food segment, which was less affected by the lockdowns and could adapt to new conditions faster. The ongoing changes have exposed the lagging regulation in the industry, demonstrated a high dependence on consumer sentiments and business sensitivity to regional conditions, the blurring of retail boundaries associated with the entry of companies from related industries (e.g. IT sector, banks) into the industry, as well as the ongoing digital transformation of the industry. The sector's development prospects will be largely determined by the need to find conceptually new approaches to trade regulation, the availability of digital technologies and human capital to transform the industry.

References

  1. Акиндинова Н. В., Кондрашов Н. В., Мисихина С. Г. Доходы населения в 2020 г. упадут: насколько хватит мер поддержки? // Комментарии о Государстве и Бизнесе. 2020. № 273 (7 мая 2020 г.).
  2. Зверева А. О., Ильяшенко С. Б. Инновационные решения в торговле в контексте глобальных экономических процессов // Российское предпринимательство. 2018. Том 19. № 3. С. 609–618. DOI: 10.18334/rp.19.3.38819
  3. Калинушкин В. С. Розничная торговля в России и ее современные тенденции // Управление и экономика в XXI веке. 2016. № 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/roznichnaya-torgovlya-v-rossii-i-ee-sovremennye-tendentsii (дата обращения: 28.01.2021).
  4. Красюк И. А. Современное состояние и проблемы развития розничной торговли в регионах // Практический маркетинг. 2015. № 6 (220). URL: https://
  5. cyberleninka.ru/article/n/sovremennoe-sostoyanie-i-problemy-razvitiya-roznichnoytorgovli-
  6. v-regionah (дата обращения: 28.01.2021).
  7. Красюк И. А., Ногина О. Р. Развитие электронной розничной торговли в России // Практический маркетинг. 2015. № 7 (221). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-elektronnoy-roznichnoy-torgovli-v-rossii (дата обращения: 28.01.2021).
  8. Панасенко С. В., Стукалова И. Б., Мазунина Т. А. Направления развития современной розничной торговли // Российское предпринимательство. 2018. Том 19. № 3. С. 599–608. DOI: 10.18334/rp.19.3.38818
  9. Фетисова О. В. Современные тенденции развития мировой розничной торговли // Вестник ВолГУ. Серия 3: Экономика. Экология. 2009. № 2. URL: https://
  10. cyberleninka.ru/article/n/sovremennye-tendentsii-razvitiya-mirovoy-roznichnoytorgovli (дата обращения: 28.01.2021).