Vol. 54 No. 6 (2024)
DEVELOPMENT OF SCIENCE AND EDUCATION

Differentiation of Universities Functioning in Russian Regions

O.V. Kotomina
National Research University “Higher School of Economics” (Perm branch)
E.A. Tretiakova
Kairos Engineering LLC; Perm National Research Polytechnic University; National Research University “Higher School of Economics” (Perm branch)
Bio

Published 2024-11-27

Keywords

  • higher education; regional differentiation; convergence; divergence; regional economics

How to Cite

1.
Kotomina О, Tretiakova Е. Differentiation of Universities Functioning in Russian Regions. ECO [Internet]. 2024 Nov. 27 [cited 2025 Apr. 12];54(6):118-36. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4797

Abstract

Using comparative and statistical data analysis, the article assesses the differentiation of regions according to indicators characterizing the level of higher education functioning and determines the presence (absence) of σ- and β-convergence or divergence for each assessed parameter. The study showed that among the 14 analyzed indicators, only five are characterized by homogeneity. At the same time, negative trends in the dynamics of individual indicators are observed for each of the four university functions under consideration (educational, research, administration, and retraining and advanced training functions).

References

  1. Авилкина С.В. Исследование процессов региональной конвергенции и дивергенции в развитии системы высшего образования // Статистика и экономика. 2021. № 5. С. 26–37.
  2. Амирова Н.А. Региональная конвергенция и дивергенция в России // Уникальные исследования XXI века. 2015. № 8 (8). С. 6–13.
  3. Вертакова Ю.В., Зарецкая В.Г. Исследование процессов конвергенции регионального экономического и социального развития в условиях цифровизации и модернизации российской экономики // Экономическое возрождение России. 2022. № 2 (72). С. 66–86.
  4. Звягина Е.М., Юрченко Т.В. Статистическая оценка конвергенции регионов Российской Федерации // Экономика и управление. 2017. № 3 (137). С. 70–74.
  5. Голованова Ю.В. Критерии оценки качества высшего образования: основные аспекты и направления // Бизнес. Образование. Право. 2019. № 2. С. 455–460. DOI: 10.25683/VOLBI.2019.47.267
  6. Губа К.С. Оценка качества высшего образования: обзор международного опыта // Университетское управление: практика и анализ. 2019. Т. 23. № 3. С. 94–107. DOI: 10.15826/umpa.2019.03.022
  7. Ефремова Н.Ф., Склярова Н.Ю. Логистические процессы в образовании. Теория и практика в управлении качеством обучения. М.: Национальное образование, 2014. 128 с.
  8. Козлова О.А., Макарова М.Н. Оценка адаптации населения к изменениям условий жизнедеятельности с позиции конвергенции региональных систем расселения // Экономика региона. 2020. Т. 16, вып. 1. С. 84–96. DOI: 10.17059/2020–1–7
  9. Кокшаров В.А. Оценка развития системы высшего образования в России // Экономика региона. 2014. № 4. С. 30–44
  10. Константинова Л.В. Современный университет–университет для общества // Россия: тенденции и перспективы развития. 2021. № 16–1. С. 800–803.
  11. Лю Я., Зарецкая В.Г., Вертакова Ю.В. Оценка региональной дифференциации по динамике основных экономических показателей и уровню их конвергенции // π-Economy. 2023. Т. 16. № 4. С. 60–78. DOI: 10.18721/JE.16404
  12. Продиблох Н.Е. Социальная роль университета в современном трансформирующемся обществе // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2018. № 1. С 87–93
  13. Сандлер Д.Г., Судакова А.Е., Тарасьева Т.В. Драйверы развития региональных систем высшего образования // Экономика региона. 2020. Т. 16, вып. 4. С. 1087–1103. DOI: 10.17059/ekon.reg.2020–4–6
  14. Соловьева, Л.В., Соловьева, В.И. Образование как фактор социально-экономического развития России и ее регионов // Экономика. Информатика. 2016. Т. 40, № 23 (244). С. 22–29.
  15. Спешилова Н.В., Ларина Т.Н. Статистическое исследование социальной дифференциации регионов России на основе моделей конвергенции // Региональная экономика: теория и практика. 2010. № 44. С. 18–23.
  16. Сторожук А.Ю. Последствия реформы ВАК: разрушение системы воспроизводства научных кадров // Идеи и идеалы. 2019. Т. 11. № 4–1. С. 178–193. DOI: 10.17212/2075–0862–2019–11.4.1–178–193
  17. Стукаленко Е.А., Щеколдин В.Ю., Каширская Е.В. Оценка межрегионального неравенства по доходам и ВРП на душу населения в России в начале XXI в. // Вестник Омского университета. Серия «Экономика». 2017. № 4(60). С. 193–205.
  18. Уланова Г.В. Университет как драйвер экономического и социального развития региона (на примере Республики Калмыкия) // Новые технологии. 2018. № 1. С. 194–200.
  19. Lozano, R., Ceulemans, K., Alonso-Almeida, M., Huisingh, D., Lozano, F. J., Waas, T., … & Hugé, J. (2015). A review of commitment and implementation of sustainable development in higher education: results from a worldwide survey. Journal of Cleaner Production. Vol. 108. Pp. 1–18.
  20. Taymaz, E. (2022). Regional Convergence or Polarization: The Case of the Russian Federation. Regional Research of Russia. No. 12. Pp. 469–482.