Vol. 54 No. 5 (2024)
Cover story: Transport: competition and/or interaction?

Competition of Economic Sectors for Cargo Carrying Capacity of the Eastern Range

V.Yu. Malov
Institute of Economics and Industrial Engineering, SB RAS; Novosibirsk National Research State University
Bio
O.V. Tarasova
Institute of Economics and Industrial Engineering, SB RAS; Novosibirsk National Research State University
Bio
O.V. Valieva
Institute of Economics and Industrial Engineering, SB RAS; Novosibirsk National Research State University
Bio
E.A. Goryushkina
Institute of Economics and Industrial Engineering, SB RAS; Novosibirsk National Research State University
Bio

Published 2024-10-07

Keywords

  • transport; railway transportation; cargo transportation; JSC “Russian Railways”; Transsib; BAM; forecast; inter-sectoral relations; economic effects; Kuzbass; tax revenues; transportation constraints

How to Cite

1.
Malov В, Tarasova О, Valieva О, Goryushkina Е. Competition of Economic Sectors for Cargo Carrying Capacity of the Eastern Range. ECO [Internet]. 2024 Oct. 7 [cited 2024 Dec. 3];54(5):8-24. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4774

Abstract

The diversion of Russian exports to the East has led to extreme congestion of some sections of the Trans-Siberian and BAM. The paper considers possible ways to overcome the resulting transport and infrastructure imbalance and assesses their economic, social and financial consequences for the economy of the Siberian and Far Eastern Federal Districts and the country as a whole. Scenarios with different freight transportation nomenclature (combinations of agro-industrial complex, woodworking, non-ferrous metallurgy, oil refining and chemical production) are built on the basis of the optimization interindustry interregional model. Within the framework of the scenarios under consideration the estimation of changes in gross output, final consumption and tax revenues to the budgetary system of the Russian Federation, including consolidated regional budgets of SFD and FEFD is given.

References

  1. Бардаль А.Б. Приоритеты развития транспортного комплекса для обеспечения устойчивости экономики восточных регионов // Экономика Северо-Запада: проблемы и перспективы развития. 2023. № 3(74). С. 127–131. DOI 10.52897/2411–4588–2023–3–127–131
  2. Блам Ю.Ш., Крюков В.А., Малов В.Ю., Токарев А.Н., Чурашев В.Н. Оценка перспектив создания Северного широтного транспортного коридора // ЭКО. 2016. № 5. С. 28–43.
  3. Бульонков М.А., Малов В.Ю., Филаткина Н.Н. Ситуационный анализ в системе транспортного прогнозирования МИКС-ПРОСТОР // Ситуационная комната как элемент организации экспертного сообщества: задачи планирования и прогнозирования / Под ред. Г.А. Унтуры; Рос. акад. наук, Сиб. отд-е, ИЭОПП СО РАН. Новосибирск: Изд-во ИЭОПП СО РАН, 2018. Гл. 2.2. С. 49–63.
  4. Исаев А.Г. Транспортная инфраструктура и экономический рост: пространственные эффекты // Пространственная Экономика. 2015. № 3. С. 57–73.
  5. Коломак Е.А. Эффективность инфраструктурного капитала в России // Журнал Новой экономической ассоциации. 2011. № 10. С. 74–93.
  6. Макушин М.А. Экспорт российского угля в условиях санкционной политики Евросоюза: последствия и сценарии развития // География и природные ресурсы. 2023. Т. 44. № 2. С. 144–153.
  7. Малов В.Ю., Мелентьев Б.В., Тарасова О.В. Детализация транспортной отрасли в межрайонной межотраслевой модели: взаимосвязь ОМММ-О и ОМММ-транспорт // Модели и методы прогнозирования: Азиатская Россия в экономике страны / Под ред. А.О. Баранова, В.И. Суслова; Институт экономики и организации промышленного производства Сибирского отделения РАН. Новосибирск: Изд-во ИЭОПП СО РАН, 2023. Гл. 5.2. С. 294–317.
  8. Тарасова О.В., Панкова Ю.В. Двухуровневая оценка крупных транспортных проектов Дальнего Востока // Проблемы развития территории. 2019. № 2 (100). С. 67–79. DOI: 10.15838/ptd.2019.2.100.4
  9. Щербанин Ю.А. Транспорт и экономический рост: взаимосвязь и влияние // Евразийская экономическая интеграция. 2011. № 3 (12). С. 65–78.
  10. Bougheas, S., Demetriades, P., Mamuneas, T. (2000). Infrastructure, Specialization, and Economic Growth. Canadian Journal of Economics. Vol. 33. No. 2. Pp. 506–522.
  11. Cohen, J., Monaco, K. (2008). Ports and Highways Infrastructure. An Analysis of Intraand Interstate Spillovers. International Regional Science Rev. Vol. 31. Рp. 257–274.
  12. Morrison, C.J., Schwartz, A.E. (1996). State Infrastructure and Productive Performance. American Econ. Rev. Vol. 86. Рp. 1095–1111.