Vol. 52 No. 4 (2022)
The Cloud of Science and Innovation

Higher Education: An Insurmountable Institutional Gap with the Labor Market

S. A. Barkov
Lomonosov Moscow State University
V. I. Zubkov
Institute of Engineering Economics and Humanities; National Research University Moscow Aviation Institute, Moscow

Published 2022-04-08

Keywords

  • higher education; labor market; functions of higher education; history of higher education; reforms of higher education; attitude of Russians to higher education

How to Cite

1.
Barkov С, Zubkov В. Higher Education: An Insurmountable Institutional Gap with the Labor Market. ECO [Internet]. 2022 Apr. 8 [cited 2024 Dec. 18];52(4):8-30. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4413

Abstract

The paper analyzes the interaction between higher education and the labor market in Russia. The general cultural and pragmatic functions of higher education are singled out and the predominance of the former in Russian history is shown. The author considers the discontinuity of education and the continuity of the labor market as processes and the possibility of their synchronization in a planned economy. Modern reforms of higher education are evaluated as unsuccessful attempts to bring higher education closer to the labor market, as a result of which the gap between them has only increased. The peculiar attitude of Russians to higher education is described. Conclusions are drawn about the necessity to preserve historically formed educational values, return to a specialty and training students in traditional scientific fields combined with the development of private educational centers and encouraging employers for the professional adaptation of university graduates.

References

  1. Бек У. Общество риска. На пути к другому модерну / Пер. с нем. В. Седельника и Н. Федоровой; Послесл. А. Филиппова. М.: Прогресс-Традиция, 2000. 384 с.
  2. Жизнь как творчество (социально-психологический анализ) / В. И. Шинкарук, Л. В. Сохань, Н. А. Шульга и др. Киев: Наукова думка, 1985. 304 с.
  3. Кузьминов Я. И., Юдкевич М. М. Университеты в России: как это работает. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2021. 616 с.
  4. Олейникова О. Н. Обучение в течение всей жизни (реализация Лиссабонской стратегии). М.: МГАДА, 2009. 156 с.
  5. Парфентьева Л. 100 способов изменить жизнь. Часть 2. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2017. 288 с.
  6. Розина Н. М., Зуев В. М. О нормативном финансировании высшего образования: современное состояние и пути развития // Финансы: теория и практика, 2017. № 2. С. 132–144.
  7. Селиванова О. А. Проблема деформации социальных лифтов в современной образовательной сфере // Вестник Тюменского государственного университета. Социально-экономические и правовые исследования, 2012. № 9. С. 33–40.
  8. Сорокин П. А. Преступление и кара, подвиг и награда. Социологический этюд об основных формах общественного поведения и морали / С предисл. проф. М. М. Ковалевского. СПб.: Издательство Я. Г. Долбышева, 1914. 456 с.