Vol. 49 No. 11 (2019)
MONITORING OF ECONOMIC TRANSFORMATION

The Reform of Railway Transport in Russia: “the Last Mile”

S. Bykadorov
Siberian State Transport University (STU)
Bio
E. Kibalov
Institute of Economics and Industrial Engineering, SB RAS, Novosibirsk
Bio

Published 2019-10-31

Keywords

  • long-term program,
  • scenarios,
  • sanctions,
  • uncertainty factor,
  • dual-use railway projects,
  • reform,
  • Russian Railways,
  • European Russia,
  • Asian Russia,
  • North sea route
  • ...More
    Less

How to Cite

1.
Bykadorov С, Kibalov Е. The Reform of Railway Transport in Russia: “the Last Mile”. ECO [Internet]. 2019 Oct. 31 [cited 2024 Aug. 24];49(11):156-71. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/3920

Abstract

The paper represents a critical analysis of the long-term development program of JSC “Russian Railways” until 2025, approved by the Russian Government on March 19, 2019. The authors review possible options for improving the management model of “Russian Railways” under sanctions and military threats from the collective West. The paper assesses comparative social efficiency of dual-purpose railway projects (socio-economic and military-strategic) in the East of the country (Transpolar, Lensko-Kamchatka highways and the mainland-Sakhalin railway).

References

  1. Быкадоров С. А., Кибалов Е. Б. К вопросу о совершенствовании модели управления железнодорожным транспортом России // ЭКО. 2018. № 3. С. 121–139.
  2. Bykadorov, S.A., Kibalov, E.B. (2018). On the question of improving Russian railway management. ECO. No. 3. Pp. 121–139. (In Russ.).
  3. Воронов Ю. П. «Последняя миля» как общеэкономическая проблема // Вопросы новой экономики. 2019. № 1 (49). С. 88–95.
  4. Voronov, Yu.P. (2019). ‘The last mile’ as common economic problem. Questions of new economics. No. 1 (49). Pp. 88–95. (In Russ.).
  5. Иванов Д. А. Управление цепями поставок. СПб.: Изд-во Политехнического ун-та, 2009. 660 с.
  6. Ivanov, D. A. (2009). Managing supply chain. St-Petersburg; Published by Politechnical university. 660 p. (In Russ.).
  7. Кибалов Е. Б., Кин А. А., Быкадоров С. А. О развитии структурной реформы железнодорожного транспорта России // Регион: экономика и социология. 2015. № 4 (88). С. 162–178.
  8. Kibalov, Е.B., Kin, A.A., Bykadorov, S.A. (2015). On development of the structural reform of Russian railway transport. Region: economics and sociology. No. 4 (88). Pp.162–178. (In Russ.).
  9. Кибалов Е. Б., Кин А. А. Реформа железнодорожного транспорта: критический анализ и проблема оценки эффективности / Под ред. чл.- корр. РАН В. А. Крюкова. Новосибирск: Монография. Изд-во ИЭОПП СО РАН, 2017. 160 с.
  10. Kibalov, E.B., Kin, A.A. (2017). The railway reform: critical analysis and efficiency evaluation problem. Edited by V. A. Kryukov, corresponding member of RAS. Novosibirsk. Published by IEIE. 160 p. (In Russ.).
  11. Лебедев А. Вперед к МПС? // РЖД-Партнёр. 2019. № 7. С. 34–35.
  12. Lebedev, A. (2019). Forward to the railway ministry? RZhD-Partner. No. 7. Рp. 34-35. (In Russ.).
  13. Полтерович В. М. Институциональные ловушки и экономические реформы // Экономика и математические методы. 1999. Т. 35. Вып. 2.
  14. Polterovich, V.M. (1999). Institutional traps and economic reforms. Economics and mathematical methods. Vol. 35. Iss. 2. (In Russ.).
  15. Талеб Н. Н. Черный лебедь. Под знаком неопредсказуемости: пер. с англ. 2-е изд., доп. М.: КоЛибри; Азбука-Аттикус, 2015. 736 с.
  16. Taleb, N.N. (2015). Black swan. The impact of highly improbable. Moscow. CoLibri. Azbuka-Atticus, 736 p. (In Russ.).
  17. Pittman, R. (2004). Reform of Russian Railways and the problem of non-discriminatory access to infrastructure. Annals of Public and Cooperative Economics”, June. Vol. 75. Iss. 2. Pp. 167–192.