Vol. 55 No. 4 (2025)
DEVELOPMENT OF SCIENCE AND EDUCATION

High School Students in the Novosibirsk Region at the Time of Career Choice: Peculiarities of Educational Transition

I.I. Kharchenko
Institute of Economics and Industrial Engineering, SB RAS

Published 2025-07-24

Keywords

  • старшеклассники; образовательные намерения; колледжи; образовательные траектории; мотивация; образовательный потенциал молодежи; социальная политика,
  • high school students; educational intentions; colleges; educational trajectories; motivation; educational potential of youth; social policy

How to Cite

1.
Kharchenko И. High School Students in the Novosibirsk Region at the Time of Career Choice: Peculiarities of Educational Transition. ECO [Internet]. 2025 Jul. 24 [cited 2025 Jul. 30];55(4):230-51. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4891

Abstract

The paper presents the data of the current stage of multi-year observations of the peculiarities of professional orientation of senior (9,10,11) grade students in the Novosibirsk Oblast in the context of a large city/municipal district/village (N=1335 people). It is shown that the educational intentions of basic school graduates changed towards the preference for secondary vocational education, which is associated, on the one hand, with the motives of getting a demanded profession as soon as possible, on the other hand, with the unwillingness to study difficult subjects and pass the Uniform State Exam. Material motivation is also important for a significant part of schoolchildren (especially rural ones):the opportunity to receive a scholarship, other payments, the possibility of part-time work, etc. The author also identifies systemic risks of general education: personnel crisis, crisis of management, crisis of quality of school education, which have a negative impact on the attitude to school and self-determination of students. From the point of view of human potential of the territory, the high educational, mostly irrevocable, migration of rural youth remains a serious problem. The study is based on the materials of sociological research and expeditions of the Department of Social Problems of the IEIE SB RAS. Comparable data of earlier studies of the department are used for comparisons over time.

References

  1. Антонова О.В. Проблемы современного образования // Молодой ученый. 2023. № 16 (463). С. 291–295. URL: https://moluch.ru/archive/463/101794/ (дата обращения: 21.03.2025).
  2. Арсентьева Н.М., Харченко И.И. Противоречия формирования человеческого потенциала в регионе в контексте модернизации системы профессионального образования // Регион: экономика и социология. 2016. № 1. С. 159–181.
  3. Все о платном и бесплатном образовании / Cост. Т.Мищенко. М.: Аст: Омега-Л, 2014. 224 с.
  4. Гвоздева Г.П., Арсентьева Н.М., Харченко И.И. Риски снижения человеческого потенциала сибирских регионов // ЭКО. 2023. № 5. С. 129–150. DOI: 10.30680/ECO0131–7652–2023–5–129–150
  5. Донских О.А. Нашему образованию нужен косметический ремонт или полная реконструкция? // ЭКО. 2023. № 5. С. 33–53. DOI: 10.30680/ECO0131–7652–2023–5–33–53
  6. Доровских Е.М., Савватеев А.В. Есть ли перспективы у новой реформы образования? // ЭКО. 2023. № 5. C. 20–32. DOI: 10.30680/ECO0131–7652–2023–5–20–32
  7. Заславская Т.И. Глава 5. Динамика человеческого потенциала / Россия, которую мы обретаем. Исследования Новосибирской экономико-социологической школы. Отв. ред. Т.И. Заславская, З.И. Калугина. Новосибирск: Наука, 2003. С. 75–92.
  8. Константиновский Д.Л., Пинская М.А., Звягинцев Р.С. Профессиональное самочувствие учителей: от энтузиазма до выгорания // Социологические исследования. 2019. № 5. С. 14–25. DOI: 10.31857/S013216250004949–6
  9. Константиновский Д.Л., Попова Е.С. Среднее vs высшее // Мир России. 2020. Т. 29. № 2. С. 6–26. DOI: 10.17323/1811–038X-2020–29–2–6–26
  10. Малиновский С.С., Шибанова Е.Ю. Доступность высшего образования в России: как превратить экспансию в равенство. М.: НИУ ВШЭ, 2022. 72 с. ISSN2500–0608
  11. Мальцева В.А., Шабалин А.И. Не-обходной манёвр, или Бум спроса на среднее профессиональное образование в России // Вопросы образования. 2021. № 2. С. 10–42. DOI https://doi.org/10.17323/1814–9S4S-2021–2–10–42; EDN VFPICX
  12. Образовательные стратегии обучающихся: изменения за 20 лет. Информационный бюллетень. 2022. № 19 (36). 64 с. М.: НИУ ВШЭ.
  13. Российский работник: образование, профессия, квалификация: монография / Под. ред. В.Е. Гимпельсона, Р.И. Капелюшникова; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М.: Изд.дом Высшей школы экономики, 2011. 574, [2] с. ISBN978–5–7598–0901–2
  14. Россия, которую мы обретаем. Исследования Новосибирской экономико-социологической школы. Заславская Т.И. Гл. 5. Динамика человеческого потенциала / Отв. ред. Т.И. Заславская, З.И. Калугина. Новосибирск: Наука, 2003. C. 75–92.
  15. Ростовская Т.К., Попова И.В., Кучмаева О.В. Влияние единого государственного экзамена на состояние образовательного потенциала молодёжи // Человеческий капитал. 2019. № 4(124). С. 64–75. https://doi.org/10.25629/HC.2019.04.08; DOI: https://humancapital.su/wp-content/uploads/2019/04/201904_p064–075.pdf
  16. Савватеев А.В. Манифест спасения массовой школы в России // ЭКО. 2023. № 5. С. 8–19. DOI: 10.30680/eco0131–7652–2023–5–8–19
  17. Современное российское образование: вызовы и ответы: монография / О.А. Донских, В.И. Клисторин, Л.Ю. Логунова [и др.]; под общ. ред. О.А. Донских; Новосиб. гос. ун-т экономики и управления. Новосибирск: НГУЭУ, 2022. 274 с.
  18. Чередниченко Г.А. Эпоха ЕГЭ и реформ в образовании (взгляд социолога) // Уровень жизни населения регионов России. 2023. Т. 19, № 3. С. 407–420. DOI: 10.52180/1999–9836_2023_19_3_8_407_420
  19. Харченко И.И., Дуткина С.Ю., Мальнева Е.А. Отношение родителей к школе, к реформам в системе образования и каким они видят будущее своих детей // Образование, социальная мобильность, человеческое развитие: материалы Всерос. научно-практ. конф., посвящ. 90-летнему юбилею проф. Л.Г. Борисовой (27–28 ноября 2021 г.) /
  20. Ин-т философии и права СО РАН, Новосибирский гор. педагогич. лицей им. А.С. Пушкина; отв. ред. Е.А. Ерохина, Н.Ю. Ткаченко. Новосибирск: ИПЦ НГУ, 2022. С. 182–199.
  21. Формирование и использование человеческого капитала в современной экономике. Харченко И.И. Социологические методы исследования человеческого капитала / Под ред. Г.П. Литвинцевой; М-во науки и высш. обр. РФ, Новосиб. гос. тех. ун-т, ИЭОПП СО РАН. Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2018. Гл. 2.3. С. 78–102.
  22. Sahlberg, P. (2006). ‘Education reform for raising economic competitiveness’. Journal of Educational Change. Vol. 7, No. 4. Pp. 259–287. (In Eng.).
  23. Human Development Report (2023–2024). P. 274. (In Eng.). Available at: https://securesustain.org/report/human-development-report-2023–2024 (accessed 04.12.2024).