ECONOMY SECTORS AND MARKETS
International Patent Entrepreneurship: The Digital Platform Case Study
Published 2025-06-06
Keywords
- platform economy; digital platforms; International patent entrepreneurship
How to Cite
1.
Popov Е, Simonova В. International Patent Entrepreneurship: The Digital Platform Case Study. ECO [Internet]. 2025 Jun. 6 [cited 2025 Sep. 6];55(3):134-49. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4869
Abstract
The paper presents a description of platform activity in the sphere of international patent entrepreneurship based on the analysis of available diversity of types of digital platforms, as well as on the results of a survey of participants in platform interactions. The obtained results reflect the value created on the platform for its participants, changes in the proportions of market power distribution both between members of one group and between groups of participants, as well as the dependence of the materialized network effect on the methods of platform management.References
- Акбердина В.В., Пьянкова С.В. Методологические аспекты цифровой трансформации промышленности // Научные труды ВЭО России. 2021. Т. 227. № 1. С. 292–313. https://doi.org/10.38197/2072–2060–2021–227–1–292–313
- Гелисханов И.З., Юдина Т.Н., Бабкин А.В. Цифровые платформы в экономике: сущность, модели, тенденции развития // Журнал Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Экономика. 2018. Том 11. № 6. С. 22–36. DOI: 10.18721/JE.11602
- Гордеев М.Н. Неявные механизмы функционирования краудфандинга в России и за рубежом // ЭКО. 2022. № 1. С. 77–95. DOI: 10.30680/ECO0131–7652–2022–1–77–95
- Ивлиев Г.П. Цифровой Роспатент: новые возможности для бизнеса // Экономические стратегии, 2019. № 5. С. 16–27. DOI: 10.33917/es-5.163.2019.16–27
- Исаева А.Э. Цифровая платформа как одна из доминантных бизнес-моделей цифровой экономики // Государственное управление. Электронный вестник Выпуск. 2022. № 91. С. 209–225. DOI: 10.24412/2070–1381–2022–91–209–225
- Маркова В.Д. Экосистема уходит в отрыв: кейс российских компаний «1С» и «Галактика» // ЭКО. 2023. № 4. С. 74–92. DOI: 10.30680/ ECO0131–7652–2023–4–74–92
- Попов Е.В., Симонова В.Л., Касинцев В.Э. Межфирменное платформенное взаимодействие: оценка российской практики использования // Вестник Челябинского государственного университета. 2023. Т. 473. № 3. С. 144–15.
- Попов Е.В., Симонова В.Л., Черепанов В.В. Трансакционный конфигуратор институтов взаимодействия стейкхолдеров экосистемы прикладной цифровой платформы // Journal of Institutional Studies. 2023. Т. 15. № 4. С. 35–47. DOI: 10.17835/2076–6297.2023.15.4.035–047
- Фролова Н.С. Современные тенденции развития международной торговли в условиях глобализации // Интернет-журнал «НАУКОВЕДЕНИЕ». 2017. Том 9. № 3. http://naukovedenie.ru/PDF/108EVN317.pdf
- Шаститко Е.А., Паршина Е.Н. Рынки с двусторонними сетевыми эффектами: спецификация предметной области // Журнал современной конкуренции. 2016. Т. 10. № 1. С. 5–18.
- Шелепов А.В. Оценка роли цифровых платформ и экосистем в экономическом развитии // Вестник международных организаций. 2023. Т. 18. № 3. Online First. DOI: 10.17323/1996–7845–2023–03–08
- Akberdina, V., Kozonogova, E., & Dubrovskaya, Yu. (2023). Digital platforms for regional economic research: a review and methodology proposal. R-economy. Vol. 9. No. 1. Pp. 52–72. DOI: 10.15826/recon.2023.9.1.004
- Alstine, M., Parker, G., Choudary, S. (2017). Network effect as a new engine of the economy. Harvard Business Review – Russia. Jan.-Fev. Pp. 28–36.
- Boudreau, K.J., Lakhani, K.R. (2016). Innovation Experiments: Researching Technical Advance, Knowledge Production and the Design of Supporting Institutions. Innovation Policy and the Economy. Vol. 16. No 1. Pp. 135–167. https://doi.org/10.1086/684988
- Constantinides, P., Henfridsson, O. & Parker, G.G. (2018). Introduction –Platforms and infrastructures in the digital age. Information Systems Research. No. 29(2). Pp. 381–400. https://doi.org/10.1287/ isre.2018.0794
- de Reuver, M., Sørensen, C., Basole, R. C. (2018). The digital platform: A research agenda. Journal of Information Technology, Vol. 33. No. 2. Pp. 124–135. https://doi.org/10.1057/s41265–016–0033–3
- Hagiu, А., Wright, J. (2015). Multi-Sided Platforms. International Journal of Industrial Organization. Vol. 43. Pp. 1–34. Available at: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2794582
- Jovanovic, М., Sjodin, D., Parida, V. (2022). Co-evolution of platform architecture, platform services, and platform governance: Expanding the platform value of industrial digital platforms. Technovation. January. Vol. 118. Pp. 1–14. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2020.102218
- Leminen, S., Rajahonka, M., Westerlund, M., Wendelin, R. (2018). The future of the Internet of Things: toward heterarchical ecosystems and service business models. Journal of Business & Industrial Marketing. Vol. 33. Pp. 749–767. https://doi.org/10.1108/JBIM-10–2015–0206
- Leong, C., Pan. Sh.L., Leidner. D.E., Huang. J.S. (2019). Platform Leadership: Managing Boundaries for the Network Growth of Digital Platforms. Journal of the Association for Information Systems. Vol. 20. No. 10. Pp. 1531–1565. https://doi.org/10.17705/1jais.00577
- Pagani, M., Pardo, C. (2017). The impact of digital technology on relationships in a business network. Industrial Marketing Management. Vol. 67, November. Pp. 185–192.
- Reinartz, W., Wiegand, N., Imschloss M. (2019). The impact of digital transformation on the retailing value chain. International Journal of Research in Marketing. Vol. 36. Pp. 350–366.
- Rivares, А.В., Gal, Р., Millot, V., Sorbe, S. (2019). Like it or not? The impact of online platforms on the productivity of incumbent service providers. In Department Working Papers, No. 1548, OECD Publishing, Paris. 59 p.
- Sedera, D., Lokuge, S., Grover, V., Sarker, S. (2016). Innovating with enterprise systems and digital platforms: A contingent resource based theory view. Information & Management. Vol. 53. No. 3. Pp. 366–379.
- Sorbe, S., Gal, P., Millot V. (2018). Can productivity still grow in services based economies? Literature overview and preliminary evidence from OECD countries. In Economics Department Working Papers, No. 1531, OECD Publishing, Paris. 54p. http://dx.doi.org/10.1787/4458ec7b-en
- Torregrossa, М. (2018). Platform Economy: The 4 Key Business Models. Euro Freelancers. Oct. Available at: https://medium.com/euro-freelancers/platform-economy-the-4-key-business-models-1fc0eda7241e ttps://medium.com/euro-freelancers
- Xing, W., Cenamor, J., Parker, G.M., Alstyne, V. (2017). Unraveling Platform Strategies: A Review from an Organizational Ambidexterity Perspective. Sustainability. Vol. 9. No. 5. Pр. 1–18. DOI:10.3390/su9050734