Vol. 55 No. 1 (2025)
ECONOMICS OF ENTERPRISE

Digitalization of Business Management: Challenges and Roles of Managers

V.D. Markova
Institute of Economics and Industrial Engineering, SB RAS; Novosibirsk State University

Published 2025-01-30

Keywords

  • digitalization; data-driven management; stages of digitalization; tasks and roles of managers; Russian digitalization practice

How to Cite

1.
Markova В. Digitalization of Business Management: Challenges and Roles of Managers. ECO [Internet]. 2025 Jan. 30 [cited 2025 Jan. 31];55(1):173-86. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4830

Abstract

Regardless of advances in the digital economy, there is an ongoing discussion about the nature of business management digitalization and approaches to its implementation. The paper considers digitalization of management as a process of transition to data-driven management decision-making. Emphasis is placed on one of the reasons highlighted by researchers for the failure of this process: the removal of managers from digitalization, which is seen as a mission of the company’s IT service. Taking into account this problem, the tasks of digitalization of management that require the involvement of managers are identified. It is shown how the role of managers changes from information consumers to customers and task setters. This requires new competencies of managers and their involvement in the digitalization process. Possible approaches to digitalization of management in relation to the highlighted problems are illustrated by examples from the practice of Russian business.

References

  1. Ажар А. Экспонента. Как быстрое развитие технологий меняет бизнес, политику и общество. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2023. 352 с.
  2. Александрова Т.В. Цифровизация как современный тренд развития менеджмента производственных организаций // Вестник ЮУрГУ. Серия «Экономика и менеджмент». 2019. Т. 13. № 3. С. 137–144. DOI: 10.14529/em190313
  3. Галимова М.П. Готовность российских предприятий к цифровой трансформации: организационные драйверы и барьеры // Вестник УГНТУ. Наука, образование, экономика. Серия «Экономика». 2019. № 1 (27). С. 27–37. DOI: 10.17122/2541–8904–2019–1–27–27–37
  4. Гарифуллин Б.М., Зябриков В.В. Цифровая трансформация бизнеса: модели и алгоритмы // Креативная экономика. 2018. Т. 12. № 9. С. 1345–1358. DOI: 10.18334/ce.12.9.39332
  5. Данеева Ю.О. Теоретический подход к цифровизации: обзор зарубежной литературы и новые направления исследования // Хроноэкономика. 2019. № 5. С. 53–58.
  6. Кондратьева М., Комахина А. Цифровизация: исследование основных терминов // Экономика и управление: научно-практический журнал. 2022. № 3 (165). DOI: 10.34773/EU.2022.3.25
  7. Кузнецов С., Константинов А., Скворцов Н. Ценность ваших данных. М.: Альпина ПРО, 2022. 574 с.
  8. Лютягин Д.В., Зюков В.А. Цифровизация производственных процессов в рамках концепции «Индустрия 4.0» // Экономика: вчера, сегодня, завтра. 2021. Том 11. № 9А. С. 235–247. DOI: 10.34670/AR.2021.36.86.029
  9. Маркова В.Д. Цифровизация управления: от АСУ к микросервисам // ЭКО. 2022. № 9. С. 113–129. DOI: 10.30680/ECO0131–7652–2022–9–113–129
  10. Мошелла Д. Путеводитель по цифровому будущему. Отрасли, организации и профессии. М.: Альпина Паблишер, 2020. 215 с.
  11. Орловский В., Коровкин В. От носорога к единорогу. Как провести компанию через трансформацию в цифровую эпоху и избежать смертельных ловушек. М.: Эксмо, 2021. 192 с.
  12. Павлов С. Время сервисов // Harvard Business Review – Россия. 2006, май. С. 18–19.
  13. Починок М., Алферов П. Потерянные комплементы, или причины провала цифровой трансформации // Сколково. 2023, декабрь. https://www.skolkovo.ru/expert-opinions/poteryannye-komplementy-ili-prichiny-provala-cifrovoj-transformacii/
  14. Салдана Т. Почему цифровая трансформация не дает результата и что делать, чтобы все заработало. М.: Альпина Паблишер, 2021. 334 с.
  15. Цзэн М. Как Alibaba использует искусственный интеллект в бизнесе. Сетевое взаимодействие и анализ данных. М.: Альпина Паблишер, 2022. 360 с.
  16. Чаморро-Премузик Т. Пять причин, из-за которых инвестиции в технологии не окупаются // Гарвард. Бизнес. Ревью. Россия. 2022, ноябрь.
  17. Шипилов А., Ферр Н., Руйар Д., Эмон-Лоран А. Четыре элемента успешной цифровой трансформации // Гарвард. Бизнес. Ревью. Россия, 2023, декабрь.
  18. Янсити М., Лахани К. Оцифруйся или умри. Как трансформировать компанию с помощью искусственного интеллекта и обойти конкурентов. М.: Эксмо, 2021. 320 с.
  19. Iansiti, M., Lakhani, K. (2014). Digital ubiquity: how connections, sensors and data are revolutionizing business. Harvard Business Review. Nov. Pp. 3–11.
  20. What does a chief transformation officer do? (2023). December. https://www.mckinsey.com/featured-insights/mckinsey-explainers/what-does-a-chief-transformation-officer-do