Vol. 54 No. 5 (2024)
ECONOMY SECTORS AND MARKETS

Novosibirsk Restaurants: Customer Perception of Restaurants Relative to their Location Disparities

K.N. Kalashnikova
Institute of Economics and Industrial Engineering, SB RAS; Novosibirsk National Research State University

Published 2024-10-07

Keywords

  • consumer perception; space; restaurants; authenticity; Novosibirsk

How to Cite

1.
Kalashnikova К. Novosibirsk Restaurants: Customer Perception of Restaurants Relative to their Location Disparities. ECO [Internet]. 2024 Oct. 7 [cited 2025 Jan. 28];54(5):185-201. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4783

Abstract

The author of the article analyzes the aspects of consumer perception of catering establishments in the context of spatial differences and characteristics of places in the city. The structuring features of space, on which the comparison was made, are the division into the city center and periphery, as well as the left and right bank of the city. The considered characteristics of the places of establishment location are: the type of building (shopping center, airport, administrative building, etc.), whether it has the status of a cultural heritage object. The article also considers the expression of authenticity as a characteristic that is evaluated and assigned to different aspects of consumer perception. D.V. Ivanov’s establishments in Novosibirsk acted as a research case, their perception was evaluated based on consumer feedback. Citations from the interview of this restaurateur, given to the author in the summer of 2023, are included for illustrative purposes.

References

  1. Александрова М.В. Стилистика советской эпохи в современной массовой культуре: концептуальные кафе и рестораны // Ярославский педагогический вестник. 2018. № 4. С. 270–275.
  2. Бондарева Е.П., Чистякова Г.В. Универсальная ценностная картина мира: анализ виртуальных отзывов туристов // Litera. 2021. № 4. С. 18–32. DOI: 10.25136/2409–8698.2021.4.32610
  3. Бурдье П. Практический Смысл / Пер. с фр. А.Т. Бикбов, К.Д. Вознесенская, С.Н. Зенкин, Н.А. Шматко; Отв. ред. пер. и Послесл. Н.А. Шматко. СПб.: Алетейя, 2001. 562 с.
  4. Бурдье П. Физическое и социальное пространства: проникновение и присвоение // Бурдье П. Социология политики / Пер. с фр. М.: Socio-Logos, 1993. С. 33–52.
  5. Веселов Ю.В. Современная социальная система питания // Журнал социологии и социальной антропологии. 2015. Т. 18. № 1. С. 68–82.
  6. Гилмор Д.Х., Пайн Д. Аутентичность: чего по-настоящему хотят потребители / Пер. с анг. Санкт-Петербург: Best business books, 2009. 347 с.
  7. Гуляева Е. Что делает ресторан этническим? (на примере армянских ресторанов в Санкт-Петербурге) // Антропологический форум. 2017. № 32. С. 67–94.
  8. Зиммель Г. Социология трапезы // Социология: теория, методы, маркетинг. 2010. № 4. С. 187–192.
  9. Ктет М.А., Кметь Е.Б. Управление неудовлетворенностью гостей: анализ ответов отелей на отрицательные отзывы // Практический маркетинг. 2019. Т. 267. № 5. С. 11–17.
  10. Машкин Д.О., Котельников Е.В. Извлечение аспектных терминов на основе условных случайных полей и векторных представлений слов // Труды ИСП РАН. 2016. Т. 28. № 6. С. 223–240.
  11. Полынская Г.А. Влияние пространственных факторов на удовлетворенность посетителей ресторанов // Вестник Московского государственного университета. Сер.6. Экономика. 2020. № 1. С. 156–180.
  12. Радина Н.К., Крупная Д.А. Реализуя право на город: интерпретации и номинация городских объектов горожанами (на материале эргоурбанонимов нестоличных мегаполисов) // Мониторинг общественного мнения экономические и социальные перемены. 2022. № 5. С. 172–195.
  13. Ростовцев П., Ковалева Г. Анализ социологических данных с применением статистического пакета SPSS: Учеб.-метод. пособие / Новосиб. гос. ун-т. Новосибирск, 2001. 158 с.
  14. Стил К. Голодный город: как еда определяет нашу жизнь / Пер. с анг. М.: Strelka Press, 2014. 456 с.
  15. Филиппов А.Ф. Социология пространства. СПб.: «Владимир Даль», 2008. 285 с.
  16. Цзинь Цз. Китайские рестораны в Санкт-Петербурге: исследование социологии питания // Журнал социологии и социальной антропологии. 2017. Т. 20. № 3. С. 111–135.
  17. Социология питания и общественное здоровье: учебно-методическое пособие / Ю.В. Веселов и др. СПб: Скифия-принт, 2018. 324 с.
  18. Barrera-Barrera, R. (2023). Identifying the attributes of consumer experience in Michelin-starred restaurants: a text-mining analysis of online customer reviews. British Food Journal. Vol. 125. No. 13. Pp. 579–598. DOI: 10.1108/BFJ-05–2023–0408
  19. Boyle, D. (2024). “Authentic and Amazing”: authenticity as an evaluative category in online consumer restaurant reviews. Journal of Cultural Analytics. Vol. 7. No. 2. Pp. 1–25. DOI: 10.22148/001c.91289
  20. Wang, C. (2022). Authenticating newly constructed ancient towns in China: A critical discourse analysis. Travel and Tourism Research Association: Advancing Tourism Research Globally. No. 7. Available at: https://scholarworks.umass.edu/ttra/2022/qualworkshop/7 (дата обращения: 01.08.2024).