Vol. 52 No. 12 (2022)
ECONOMIC SOCIOLOGY

Reproduction of Place Authenticity (Case Study of Novosibirsk Akademgorodok)

K.N. Kalashnikova
Institute of Economics and Industrial Engineering, SB RAS; Novosibirsk State University, Novosibirsk

Published 2022-11-24

Keywords

  • authenticity; science center; practices; heritage; commercial landscape

How to Cite

1.
Kalashnikova К. Reproduction of Place Authenticity (Case Study of Novosibirsk Akademgorodok). ECO [Internet]. 2022 Nov. 24 [cited 2024 May 13];52(12):159-73. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4548

Abstract

The paper explores place authenticity as a social construct formed on the basis of, on the one hand, expert perceptions of what makes a place “real”; on the other hand, the experience of its inhabitants. It is shown that the authenticity of Novosibirsk Akademgorodok can be reproduced both as a resource of territory development and as an instrument of environment preservation. In the first case, it can manifest itself in the commercial landscape in the form of design techniques, businesses specializing in the scientific field, as well as pedestrian-oriented institutions. In the second, authenticity manifests itself in restrictions on interference with the environment, in the remaining sections of the forest and Soviet material heritage.

References

  1. Артеменко А. П., Юнлю Ю. Э. Аутентичность кварталов Стамбула: локальные сообщества и дизайн пространства // Вестник СПбГУ. Социология. 2019. Т. 12. № 2. С. 164–175. DOI: 10.21638/spbu12.2019.204
  2. Заславская А. Ю. Сохранение аутентичности исторической городской среды с помощью дизайн-технологий // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2014. Т. 2. № 3. С. 742–745.
  3. Зукин Ш. Обнаженный город. Смерть и жизнь аутентичных городских пространств / Пер. с англ. А. Лазарева и Н. Эдельмана. М.: Издательство Института Гайдара, 2019. 360 с.
  4. Карелина А. (Не)аутентичные туристические достопримечательности: как китайские туристы воспринимают российский «фейклор» // Социологическое обозрение. 2021. Т. 20. № 2. С. 138–156. DOI: 10.17323/1728–192x-2021–2–138–156.
  5. Качан М. Мой Академгородок, 1959–1960 (Потомку о моей жизни, Кн.5) / Сакраменто: Create Space, 2015. 288 с.
  6. Люлько А. Н. Какое будущее у Академгородка? // ЭКО. 2012. № 12. С. 88–92.
  7. Пискунов М. О. «Большая» история Академгородка: историографическое поле и перспективы культуральной истории советских городов науки // Вестник Томского государственного университета. 2020. № 459. С. 140–147. DOI: 10.17223/15617793/459/18.
  8. Скалабан И. А., Сергеева З. Н., Лобанов Ю. С. Защищающиеся. Оборонительные функции сообществ в городских конфликтах (на материалах г. Новосибирска) // Мир России. 2022. № 4. С. 33–56. DOI: 10.17323/1811–038X-2022–31–4–33–56.
  9. Чернышева Л., Хохлова А. Создавая ценность и аутентичность: городские конфликты вокруг исторических зданий // Журнал исследований социальной политики. 2021. Т. 19. № 2. С. 223–238. DOI: 10.17323/727–0634–2021–19–2–223–238
  10. Юдин Г. Б., Колошенко Ю. А. Стратегии производства туристического опыта в малом городе: локальное сообщество и символическое имконструирование в городе Мышкин // Лабиринт. Журнал социально-гуманитарных исследований. 2014. № 5. С. 5–14.
  11. Benz T. A. Urban Mascots and Poverty Fetishism: Authenticity in the Postindustrial City // Sociological Perspectives. 2015. Vol. 59. No 2. С. 460–478. DOI: 10.1177/0731121415583103.
  12. Brown L. Tourism: A catalyst for existential authenticity // Annals of Tourism Research. 2013. Vol. 40. Pp. 176–190. DOI: 10.1016/j.annals.2012.08.004.
  13. Guimarães P. P.C. Unfolding authenticity within retail gentrification in Mouraria, Lisbon // Journal of Tourism and Cultural Change. 2022. Vol. 20. No.1–2. Pp. 221–240. DOI: 10.1080/14766825.2021.1876079.
  14. Sarial-Abi G., Merdin-Uygur E., Gürhan-Canli Z. Responses to replica (vs. genuine) touristic experiences // Annals of Tourism Research. 2020. Vol. 83. Pp. 102927. DOI: 10.1016/j.annals.2020.102927
  15. Wang N. Rethinking authenticity in tourism experience // Annals of Tourism Research. 1999. Vol. 26. No. 2. Pp. 349–370.
  16. Wesener A. ‘This place feels authentic’: exploring experiences of authenticity of place in relation to the urban built environment in the Jewellery Quarter, Birmingham // Journal of Urban Design. 2016. Vol. 21. No. 1. Pp. 67–83. DOI: 10.1080/13574809.2015.1106915