Vol. 50 No. 12 (2020)
Cover Story: ARCTIC-RUSSIA.RU (THE «PRICE» MAFFERS)

Arctic Economics: What is Missing? The Case of the Northern Sea Route

Arild Moe
Fridtjof Nansen Institute, Lysaker, Norway
Bio

Published 2020-12-02

Keywords

  • Northern Sea Route,
  • icebreakers,
  • Rosatom,
  • Lider,
  • Novatek,
  • LNG,
  • costs,
  • Arctic,
  • investments
  • ...More
    Less

How to Cite

1.
Moe А. Arctic Economics: What is Missing? The Case of the Northern Sea Route. ECO [Internet]. 2020 Dec. 2 [cited 2024 Nov. 3];50(12):62-83. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4162

Abstract

Traffic on the Northern Sea Route has been growing steeply in later years with the completion of the Yamal LNG project. More LNG development is likely to take place within the next few years. It is now planned to send LNG directly to Asia all year going east on the NSR. Presently, parts of the NSR are for practical purpose unnavigable for several months each year. To use the whole sea route also in the coldest winter months will require presence of a series of new icebreakers. A construction program is being implemented. A comprehensive analysis of the costs vs. the benefits of opening a whole year route has not been published. The purpose of this paper is to review various cost estimates available from open sources and estimate what traffic volumes and tariffs would be required to cover operational as well as capital costs for the new icebreaker fleet.

References

  1. Арктический класс. Утвержден план развития Северного морского пути до 2035 года //Российская газета. 2020. 28 января. URL: https://rg.ru/2020/01/28/reg-szfo/utverzhden-plan-razvitiia-severnogo-morskogo-puti-do-2035-goda.html
  2. Банки выстроились за «Лидером»// Коммерсантъ. 2018. 26 сент. URL: https://www.kommersant.ru/doc/3752340
  3. Безруков Л. А. Транспортно-экономические проблемы Красноярской Арктики // Интернет-журнал «Науковедение». 2017. Т. 9. № 5.
  4. Деньги плывут в руки //Российская газета. 2016. 21 августа. URL: https://rg.ru/2016/08/21/severnyj-morskoj-put-budet-prinosit-rossii-75-mlrd-rublej-v-god.html
  5. Иноземцев В.: Абсурдные инвестиции: почему Северный морской путь может не пригодиться// РБК. 2015. 17 августа.
  6. Лукин Ю. Ф. Северный морской путь: возможности и угрозы. Новые горизонты глобального мира: сборник научных трудов. Балт. гос. техн. ун-т. СПб., 2015. 346 с.
  7. План «Росатома» сочли слишком ледокольным // Koммeрсaнтъ. 2019. 26 июля. URL: https://www.kommersant.ru/doc/4041403
  8. «Росатом» намерен строить ледоколы «Лидер» по концессии// Ведомости. 2019. 22 августа. URL: https://www.vedomosti.ru/economics/articles/2019/08/22/809344-rostatom-stroit-ledokoli
  9. Севморпути просят оставить немного НДС // Коммерсантъ. 2016. 2 июня. URL: https://www.kommersant.ru/doc/3002168
  10. Строительство СПГ-терминала «Новатэка» на Камчатке начнется через год // Ведомости. 2019. 19 марта. URL: https://www.vedomosti.ru/business/articles/2019/03/19/796814-spg-terminala-novateka
  11. Kossova T., Sheluntkova M. Appraising project indicators in the state sector of Russia: selecting a discount rate // International Journal of Project Management. 2016. Vol. 34. Iss. 3. April. Pр. 403–411. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0263786315001891?via%3Dihub
  12. Moe, A., Brigham, L. (2016). Organization and Management Challenges of Russia’s Icebreaker Fleet. Geographical Review. Vol. 107. No. 1. Рp. 48–68 DOI: 10.1111/j.1931–0846.2016.12209.x