Vol. 50 No. 5 (2020)
ASPECTS OF REAL ECONOMY

How Real is the Scenario of Increasing Gasoline Accessibility in Russia

A. Kolpakov
Institute of Economic Forecasting, RAS, Moscow
Bio

Published 2020-05-01

Keywords

  • motor fuel,
  • gasoline,
  • tax maneuver,
  • netback,
  • reverse excise tax,
  • population incomes,
  • budget,
  • oil sector taxation
  • ...More
    Less

How to Cite

1.
Kolpakov А. How Real is the Scenario of Increasing Gasoline Accessibility in Russia. ECO [Internet]. 2020 May 1 [cited 2024 Sep. 21];50(5):121-43. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4026

Abstract

 In recent years, a system of conflicting requirements has formed in the Russian motor fuel market, which resulted in a sharp increase of prices in 2018. As a result, a reverse excise tax and wholesale limit price tool was introduced, which changed the pricing system. Oil companies continue using the netback price as a reference, but deduct the reverse excise tax and some discount for the domestic market from it, thus determining the wholesale price. In 2015–2019 gasoline availability in Russia decreased by 12% and fell below the 2009 level. In the baseline scenario, consistent with the current forecast of the Ministry of Economic Development of Russia, the availability of gasoline will increase due to growth of real incomes of population, but will remain below the 2015 level. At the same time, the scenario of increasing gasoline availability by slowing down the price of motor fuels is rational. This allows redistributing part of revenues of the state budget and the oil sector (which would probably be reserved) in favor of population and non-energy sectors of economy, that is, exactly where a qualitative improvement is needed.

References

  1. Алмон Клоппер. Искусство экономического моделирования. Институт народнохозяйственного прогнозирования РАН /Отв. ред. Узяков М. Н.; Общая ред. и пер. с англ.: Сапов ГГ., Серебряков Г. Р. М.: МАКС Пресс, 2012. 648 с.
  2. Бобылев Ю. Н., Идрисов Г. И., Синельников-Мурылев С. Г. Экспортные пошлины на нефть и нефтепродукты: необходимость отмены и сценарный анализ последствий. Сер. 161Р. Научные труды. М., 2012.
  3. Идрисов Г. И., Литвинова Ю. О. Основные факторы цен на розничном рынке бензина: эмпирическое исследование для Санкт-Петербурга// Экономический журнал Высшей школы экономики. 2015. Т. 19. № 3. С. 423–456.
  4. Клепач А. Н. Уроки современных кризисов для экономического развития России // Журнал новой экономической ассоциации. 2015. № 2 (26). С. 210–218.
  5. Коссов В., Коссова Е. Цена бензина как общественное явление// Экономическая политика. 2010. № 1. С. 149–166.
  6. Потапенко В. В. Оценка системы функций потребительского спроса вида «ПАДС» для России. В сборнике: Экономическая политика России в межотраслевом и пространственном измерении. Материалы конференции ИНП РАН и ИЭОПП СО РАН по межотраслевому и региональному анализу и прогнозированию. 2019. С. 92–96.
  7. Семикашев В. В. Рост цен на бензин в России и возможные меры по его сдерживанию. Научные труды: Институт народнохозяйственного прогнозирования РАН. 2006. Т. 4. С. 415–429.
  8. Широв А. А. О механизмах использования избыточных резервов. В сборнике: Экономическая политика России в межотраслевом и пространственном измерении. Материалы конференции ИНП РАН и ИЭОПП СО РАН по межотраслевому и региональному анализу и прогнозированию. 2019. С. 36–40.
  9. Широв А. А., Михеева Н. Н., Гусев М. С., Савчишина К. Е. Макроэкономическая стабилизация и пространственное развитие экономики // Проблемы прогнозирования. 2019. № 5 (176). С. 3–15.