EXPERT OPINION
Imperatives of the Legislative Support to Implementation of the Russia’s Presidential Order No 204 (7 May 2018): A Spatial Dimension
Published 2018-10-15
Keywords
- The Russia’s Presidential Order No. 204 dated 7 May 2018,
- socioeconomic development of the Russian regions,
- scientific and technological development of the Russian regions,
- legislative support,
- the Spatial Development Strategy of Russia
How to Cite
1.
Porfiryev Б. Imperatives of the Legislative Support to Implementation of the Russia’s Presidential Order No 204 (7 May 2018): A Spatial Dimension. ECO [Internet]. 2018 Oct. 15 [cited 2024 Nov. 22];48(9):177-91. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/1669
Abstract
Contemplated are the key areas of legislative support to implement the tasks of scientific and technological and socioeconomic development of the Russian regions posited by the President of Russia in his Message to the Federal Assembly of the Russian Federation and his Order No 204 dated 7 May 2018. The areas above involve: 1) support of the regional component of specific National Projects (Programs) provided for scientific and technological and socioeconomic breakthrough development of the Russian regions considering systemic impact on the projects above on such development; 2) mainstreaming of the National Projects within the framework of the Spatial Development Strategy of Russia by 2030, which needs radical improvements using support of the legislative assemblies of the entities of the Russian Federation and the Council of Legislators at the Federation Council of theFederal Assembly of the Russian Federation actively assisted by research and expert community; 3) support provided by legislators to the community above primarily via re-establishment in Russia of the national spatial research center responsible for system integration and coordination of the studies conducted by the core research organizationsReferences
- Бандман М. К., Гуков В. П., Зархин Б. С., Кротов В. А., Фильшин Г. И. Ангаро-Енисейский регион // Развитие народного хозяйства Сибири / Отв. ред. М. К. Бандман, Б. П. Орлов, З. Р. Цимдина. Новосибирск: Наука. Сибирское отделение, 1978. Гл. 16. С. 326–350.
- Бандман М. К., Воробьёва В. В., Ионова В. Д., Малиновская М. А., Малов В. Ю. Опыт прогнозирования производственной и пространственной структуры системы ТПК Ангаро-Енисейского региона // Известия СО АН СССР. Серия общественных наук. 1980. № 6. Вып. 2. С. 76–95.
- Бетелин В. Б. Проблемы и перспективы формирования цифровой экономики в России // Вестник РАН. 2018. № 1. С. 3–9.
- Бухарова Е. Б. Нужны новые механизмы государственной региональной политики // ЭКО. 2018. № 6. С. 38–49
- Веселова Э. Ш. «Енисейская Сибирь» – первый макрорегион России // ЭКО. 2018. № 6. С. 20–37
- Ивантер В. Одной цифры не хватило // Российская газета. 2017. 27 августа.
- Мельникова Л. В. Теоретические аргументы и эмпирическое знание в стратегическом планировании // Регион: экономика и социология. 2018. № 2. С. 52–80. DOI: 10.15372/REG20180203.
- Малов В. Ю., Тарасова О. В., Ионова В. Д. Нижнее Приангарье как «связующее звено» между севером и югом Сибири // ЭКО. 2018. № 6. С. 50–76;
- Мельникова Л. В. Размеры городов, эффективность и экономический рост // ЭКО. 2017. № 7. С. 5–19.
- Михеева Н. Н. Стратегия пространственного развития: новый этап или повторение старых ошибок? // ЭКО. 2018. № 5. С. 158–178.
- Структурно-инвестиционная политика в целях обеспечения экономического роста в России / Под науч. ред. акад. В. В. Ивантера. М.: Научный консультант. 2017. 196 c.
- Формирование территориально-производственных комплексов Ангаро-Енисейского региона (опыт использования экономико-математических моделей в предплановых исследованиях) / Отв. ред. М. К. Бандман. ИЭОПП СО АН СССР. Новосибирск: Наука. Сибирское отделение, 1975. 175 с.
- Швецов А. Н. Инструменты политики поляризованного пространственного развития // Федерализм. 2018. № 1. С. 82–103.
- Porfiryev B. The Green Factor of Economic Growth in Russia and the World // Studies on Russian Economic Development. 2018. Vol. 29. No. 5. P. 455–461.
- Globalisation has marginalised many regions in the rich world // Economist. 2017. October 21st. P. 19–24.
- China is trying to turn itself into a country of 19 super-regions // Economist. 2018. June 23rd. P. 49–50.