Vol. 45 No. 12 (2015)
ECONOMIC SOCIOLOGY AND DEMOGRAPHY

Contradictions of Economic Integration in Siberia in S.Y. Witte’ Policy

S. Vazhenin
Institute of Economics, UB RAS
Bio
V. Sukhikh
Institute of Economics, UB RAS
Bio

Published 2018-07-09

Keywords

  • S.Y. WITTE,
  • NORTHERN SEA ROUTE,
  • TRANS-SIBERIAN RAYLWAY,
  • PROTECTIONISM,
  • ECONOMIC INTEGRATION,
  • REGIONAL DEVELOPMENT
  • ...More
    Less

How to Cite

1.
Vazhenin С, Sukhikh В. Contradictions of Economic Integration in Siberia in S.Y. Witte’ Policy. ECO [Internet]. 2018 Jul. 9 [cited 2024 Sep. 5];45(12):165-79. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/1119

Abstract

A major challenge to the trade and industrial policy of S.Y. Witte was the issue of economic integration of Siberia in the empire and in the European market. It was impossible to avoid further situation where the vast and rich regions to the east of the Urals had little to do with the central regions of Russia due to the underdevelopment of railways. However, integration is not only accelerated the development of Siberia, but also to identify conflicts of interest Siberian businessmen to seek cooperation with foreign companies, with the protectionist policies of the government and the benefit of merchants and landowners of the central provinces. Studying witte`s successes and failures in finding compromises between Russian and Siberian interests and his plans of the development of new transport routes and counter foreign influence on the development of the Russian North will be useful in the development of modern programs for the development of Siberia and the northern regions of Russia.

References






1.

Ядринцев Н. М. История освоения Сибири. -М.: ЭКСМО, 2013. -608 с.





2.

Секретный доклад С. Ю. Витте Николаю II О необходимости установить и затем непреложно придерживаться определенной программы торгово-промышленной политики империи. Март 1899 г.//Витте С. Ю. Собр. соч. и документальных материалов. Т. 4. Кн. 1. -М.: Наука, 2006. -702 с.





3.

Пинхенсон Д. М. Проблема Северного морского пути в эпоху капитализма//История открытия и освоения Северного морского пути. Т. 2. -Л.: Морской транспорт, 1962. -776 с.





4.

Из архива С. Ю. Витте. Воспоминания. Т. 1. Кн. 1. СПб.: Дмитрий Буланин, 2003. -524 с.





5.

Витте С. Ю. Всеподданнейшая докладная записка о предоставлении обществу Московско-Ярославской дороги постройки железной дороги от Вологды до Архангельска 29 мая 1894 г.//Витте С. Ю. Собр. соч. и документальных материалов. Т. 1. Кн. 2. Ч. первая. -М.: Наука, 2004. -647 с.





6.

Константинова М. В. О роли государства в хлебной торговле Сибири в конце XIX -начале XX вв.//Процессы урбанизации в Центральной России и Сибири: сб. статей/Под ред. В. А. Скубневского. -Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2005. -С. 197-209.





7.

Сибирь в составе Российской империи. -М.: НЛО, 2007. -370 с.





8.

Татаркин А. И., Сухих В. В. Важенина И. С., Важенин С. Г. Образ пространства как фактор экономического освоения Полярного Урала в XVI - начале XX вв. // Пространственная экономика. - 2010. - № 4. - С. 71-81.





9.

Макаров С. О. Ермак во льдах. -СПб: Типография акц. общества печатного дела в России Е. Евдокимова,1901. -508 c.





10.

Из архива С. Ю. Витте. Воспоминания. Т. 1. Кн. 2. -СПб.: Дмитрий Буланин, 2003. -1054 с.









11. Важенин С. Г., Сухих В. В. Уральская горнозаводская промышленность в планах индустриализации С. Ю. Витте//ЭКО. -2015. -№ 6. -С. 175-189.