Vol. 55 No. 5 (2025)
SCIENCE AND EDUCATION

Dynamics of Socio-economic Indicators in the Science and Education Sector of the Volga Federal District Regions

M.R. Safiullin
Kazan (Volga Region) Federal University
A.A. Gataullina
Kazan (Volga Region) Federal University
A.A. Zyabbarova
Kazan (Volga Region) Federal University

Published 2025-10-06

Keywords

  • trends; higher education; science; socio-economic indicators; clustering of regions; scientific and technological development

How to Cite

1.
Safiullin М, Gataullina А, Zyabbarova А. Dynamics of Socio-economic Indicators in the Science and Education Sector of the Volga Federal District Regions. ECO [Internet]. 2025 Oct. 6 [cited 2025 Oct. 10];55(5):170-89. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4904

Abstract

The research seeks to identify development trends within the scientific and educational sector in the Volga Federal District regions in 2018–2022 and to group the regions depending on the identifiable dynamics. Overall, the number of universities in the district is decreasing, as well as the number of students (except for Nizhny Novgorod and Samara regions and the Republic of Chuvashia), mainly due to closure of branches. It is more difficult to assess the exact dynamics of the number of teaching staff due to specific features of the system of counting staff units in higher education institutions. Publication activity across the regions is varied (there is both growth and decline). Based on the identified trends, five clusters are defined: “growing”, “promising for students”, “productive”, ‘effective’ and “declining regions”.

References

  1. Анисива В.Ю., Гаффарлы Э.П. Анализ финансирования и роли научно-образовательных центров мирового уровня в РФ // Вестник Самарского университета. Экономика и управление. 2021. Т. 12. № 2. С. 7–18. DOI: https://doi.org/10.18287/2542–0461–2021–12–2–7–18
  2. Басовская Е.Н., Басовский Л.Е. О подходе к формированию системы оплаты труда профессорско-преподавательского состава вузов // Научные исследования и разработки. Экономика. 2023. Т. 11. № 5. С. 21–26. DOI: https://doi.org/10.12737/2587–9111–2023–11–5–21–26
  3. Ваганова А.С. Анализ направлений влияния университета на экономическое развитие региона // Таврический научный обозреватель. 2015. № 5. С. 42–44.
  4. Дозорцев О.Е., Смирнов В.М., Данилина М.В. Анализ зарубежного опыта оплаты труда научных работников // Экономика, предпринимательство и право. 2023. Т. 13. № 12. С. 6137–6154. DOI: https://doi.org/10.18334/epp.13.12.120234
  5. Зайцева Е.В. Научно-образовательная сфера как объект государственного регулирования // Вестник университета. 2013. № 13. С. 84–87.
  6. Каменских М.А. Оценка экономического влияния университета в системе региона // Проблемы современной экономики. 2015. № 3 (55). С. 361–363.
  7. Курбатова М.В., Каган С.Е., Вшивкова А.А. Региональное развитие: проблемы формирования и реализации научно-технического потенциала // ТЕRRА ECONOMICUS. 2018. С. 101–117.
  8. Лазуткин В.К. Управление трудовой мотивацией научного персонала // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: политические, социологические и экономические науки. 2021. Т. 6. № 2(20). С. 229–237. DOI: https://doi.org/10.21603/2500–3372–2021–6–2–229–237
  9. Мамедов А.А. Государственное регулирование в сфере высшего образования // Вестник РУДН, серия Юридические науки. 2011. № 2. С. 29–39.
  10. Перфильева О.В. Университеты и региональное развитие: теоретический анализ и методология исследования // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Экономика. Управление. Право. 2014. Т. 14. № 3. С. 479–487.
  11. Плетнев Д.А., Басырова Д.М. Влияние университетской науки на развитие регионов России // Социум и власть. 2021. № 1(87). С. 41–59. DOI: https://doi.org/10.22394/1996–0522–2021–1–41–59
  12. Сафиуллин М.Р., Шугаепова А.А., Иванова А.Р., Гудяева Л.А. Влияние структуры подготовки кадров на социально-экономическую динамику региона // Проблемы экономики и юридической практики. 2022. № 6. С. 245–259.
  13. Сафиуллин М.Р., Гатауллина А.А., Зяббарова А.А. Поддержка науки как фактор репутационного развития стран (на примере России и ряда зарубежных регионов) // Российский экономический журнал. 2024. № 3. С. 18–34. DOI: https://doi.org/10.52210/0130–9757_2024_3_18
  14. Силина Д.О. Оценка влияния социально-экономических факторов на динамику показателей, характеризующих состояние сферы образования региона // Студенческая наука и XXI век. Т. 17. № 2–1 (20). 2020. С. 136–138.
  15. Соколова Е.В., Бегичева С.В. Оценка эффективности научной деятельности преподавателей вузов с применением кластерного анализа // Фундаментальные исследования. 2022. № 10–1. С. 105–110. DOI: https://doi.org/10.17513/fr.43351
  16. Суханова А.А., Кочубей Е.И. Государственное регулирование в сфере образования // MODERN SCIENCE. 2019. № 6–1. С. 64–67.
  17. Третьякова Е.А., Алферова Т.В., Шилова Е.В. Роль научно-образовательного центра в обеспечении социально-экономического развития региона // Вестник Прикамского социального института. 2021. № 1(88). С. 37–52.
  18. Шукшина Т.И., Замкин П.В. Развитие научно-исследовательской деятельности в педагогическом вузе // Высшее образование в России. 2012. № 5. С. 54–62.
  19. Шильникова Е.А., Рослякова О.В. Подготовка научно-педагогических кадров в современных условиях // Актуальные вопросы образования. 2023. № 1. С. 111–118.
  20. Шаймарданова Э.Х., Рябова С.В., Юмагужина Р.Р., Батталова З.Д., Гареева С.А. Оценка показателей эффективности деятельности научных школ в педагогическом университете // Science for education today. 2023. Т. 13. № 5. С. 141–156. DOI: https://doi.org/10.15293/2658–6762.2305.07
  21. Chen, S.P., Chang, C.W. (2021). Measuring the efficiency of university departments: an empirical study using data envelopment analysis and cluster analysis. Scientometrics. Vol. 126. Рр. 5263–5284.
  22. Salas-Velasco, M. (2020). Measuring and explaining the production efficiency of Spanish universities using a non-parametric approach and a bootstrapped-truncated regression. Scientometrics. Vol. 122. Рр. 825–846.