Vol. 55 No. 5 (2025)
REGIONAL DEVELOPMENT

Professional Preferences of Rural Schoolchildren in Kemerovo Oblast – Kuzbass as an Indicator of Human Capital Formation in the Agrarian Sphere

E.V. Matveeva
Kemerovo State Institute of Culture; Kuzbass State Agrarian University named after V.N. Poletskov
A.E. Shilova
Kuzbass State Agrarian University named after V.N. Poletskov

Published 2025-10-06

Keywords

  • human capital of agroindustrial complex; system of values and preferences; high school graduates; professional identity; rural areas; vocational guidance work

How to Cite

1.
Matveeva Е, Shilova А. Professional Preferences of Rural Schoolchildren in Kemerovo Oblast – Kuzbass as an Indicator of Human Capital Formation in the Agrarian Sphere. ECO [Internet]. 2025 Oct. 6 [cited 2025 Oct. 8];55(5):117-30. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4901

Abstract

The paper presents the results of the study of professional preferences of high school students in rural areas of the Kemerovo region – Kuzbass. The data on the predisposition of graduates to migrate from the region and the extremely small number of schoolchildren oriented to education in agrarian specialties and, in general, in specialties demanded by the local labor market are obtained. Only every fourth schoolchild passes profile mathematics, and the number of those who chose such subjects as chemistry, biology, physics and computer science is 30.7% in the aggregate among 11th grades. At the same time, 80% of graduates prefer to receive vocational education on a budgetary basis. To attract young people to the agrarian sphere, it is necessary to radically change approaches to the development of agribusiness, taking into account such priorities as decent wages and success in life.

References

  1. Бурмистрова Е.В., Зарипова Т.В. Психолого-педагогическое сопровождение профессионального самоопределения старшеклассников в условиях сельской школы // Вестник Университета Российской академии образования. 2022. № 4. С. 114–133. DOI: 10.24412/2072–5833–2022–4–114–133
  2. Вылегжанина В.В. и др. Некоторые аспекты развития сельских территорий // Региональная экономика и управление: электронный научный журнал. 2023. № 4 (76).
  3. Гребенщиков И.А. Механизмы преодоления системного кризиса сельских территорий // АПК: регионы России. 2012. № 4. С. 72–76.
  4. Давыдова Ю.А. и др. Национальный проект «Образование» и реализация принципа справедливости в сфере среднего образования // ЦИТИСЭ. 2020. № 3 (25). С. 228–242. DOI: 10.15350/2409–7616.2020.3.20
  5. Денисова И.П., Охотина Т.А. Решение проблемы дефицита кадров региональной системы АПК России // Региональная экономика и управление: электронный научный журнал. 2023. № 4 (76).
  6. Жанбырбаева А.А. и др. Пути сокращения неравенства в образовании между сельским и городским населением (на примере Алматинской области) // Экономика: стратегия и практика. 2023. Т. 18. № 4. С. 170–185. DOI: 10.51176/1997–9967–2023–4–170–185
  7. Загазежева О.З. и др. Модели развития «умных деревень» и механизм их внедрения на территории КБР // Известия Кабардино-Балкарского научного центра РАН. 2023. № 6(116). С. 290–306. DOI 10.35330/1991–6639–2023–6–116–290–306.
  8. Инжижоков С.М., Самгуров А.Ш. Современная аграрная политика России: проблемы развития инфраструктуры // Наука и образование: хозяйство и экономика; предпринимательство; право и управление. 2024. № 3 (166). С. 124–129.
  9. Косинский П.Д., Юрзина Т.А. Комплексное развитие сельских территорий угледобывающего региона: проблемы и решения // Фундаментальные исследования. 2024. № 3. С. 53–57. DOI: 10.17513/fr.43581
  10. Лукина А.К., Петерсон И.Р. Проблемы обеспечения образовательного равенства сельских и городских детей // Вестник ТГПУ. 2016. № 1 (166). С. 47–50.
  11. Лясникова Ю.В., Лясников Н.В. Роль образования в системе агропромышленного комплекса России как фактор его инновационного развития // Продовольственная политика и безопасность. 2024. Т. 11. № 1. С. 25–38. DOI: 10.18334/ppib.11.1.120666
  12. Матвеева Е.В. Профессиональная идентичность молодёжи как новая парадигма развития сельских территорий (на примере аграрного вуза Кузбасса) // Вестник Забайкальского государственного университета. 2023. Т. 29. № 3. С. 196–204. DOI: 10.2109/2227–9245–2023–29–3–196–204
  13. Намруева Л.В. Современная молодежь Калмыкии: отношение к сельскохозяйственному труду (по материалам исследования 2019 г.) // Logos et Praxis. 2020. Т. 19. № 2. С. 48–55. DOI: 10.15688/lp.jvolsu.2020.2.5
  14. Нечаева М.Л. Стратегические ресурсы устойчивого развития сельского хозяйства // Вестник НГИЭИ. 2024. № 1 (152). С. 103–113. DOI: 10.24412/2227–9407–2024–1–103–113.
  15. Ойдуп Т.М. Особенности социально-профессиональных ориентаций выпускников городских и сельских школ Южной Сибири // Бюллетень Калмыцкого научного центра РАН. 2023. № 3. С. 152–173. DOI: 10.22162/2587–6503–2023–3–27–152–173
  16. Тихий В.И., Корева О.В. Проблемы устойчивости развития сельских территорий региона: эколого-социо-экономический анализ // ИнтерКарто. ИнтерГИС. 2017. Т. 23. № 1. С. 50–70.
  17. Шелковников С.А. и др. Городские школьники как ресурс формирования человеческого капитала АПК промышленного региона (на материалах Кемеровской области – Кузбасса) // АПК: Экономика, управление. 2024. № 3. С. 16–24. DOI: 10.33305/243–16
  18. Яркова Т.А. и др. Профессиональный выбор современных школьников как психолого-педагогическая проблема // Вестник ТГПУ. 2021. № 5 (217). С. 98–104. DOI: 10.23951/1609–624X-2021–5–98–104
  19. Beissenova, A.A. (2023). Educational values within worldview of Kazakhstani youth: socio-philosophical aspect. Bulletin of Karaganda University. Series “History. Philosophy”. No. 2(110). Pp. 301–307. DOI: 10.31489/2023hph2/301–307
  20. Du Plessis, A., Ahmed, L. (2020). Exploring the Anticipated Career Aspirations of Youth in a Rural Secondary School: A Visual Participatory Approach. Educational Research for Social Change. Vol. 9 No. 2. Pp. 47–64. DOI: 10.17159/2221–4070/2020/v9i2a4
  21. Fassakhova, G.R. et al. (2020). Staffing of agrarian economy: challenges and solutions. International Scientific-Practical Conference “Agriculture and Food Security: Technology, Innovation, Markets, Human Resources” (FIES2020). Vol. 27. Available at: https://www.bio-conferences.org/articles/bioconf/pdf/2020/11/bioconf_fies-20_00146.pdf (accessed: 05.11.2023) DOI: 10.1051/bioconf/20202700146
  22. Liao, P.-A. et al. (2016). What are the determinants of rural-urban digital inequality among schoolchildren in Taiwan? Insights from Blinder-Oaxaca decomposition. Computers & Education. Vol. 95. Pp. 123–133. DOI: 10.1016/j.compedu.2016.01.002