DEVELOPMENT OF SCIENCE AND EDUCATION
Higher Education Centers in the Russian Far East: Migration Routes and Defining Zones of Influence
Published 2025-07-24
Keywords
- the Russian Far East; higher education institutions; universities; educational migration; internal migration; youth migration; spatial development
How to Cite
1.
Chernyshev К. Higher Education Centers in the Russian Far East: Migration Routes and Defining Zones of Influence. ECO [Internet]. 2025 Jul. 24 [cited 2025 Jul. 30];55(4):216-29. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4890
Abstract
The paper examines changes in the network of university centers in the Russian Far East, their role in shaping migration flows and establishing educational space in the macro-region. Based on Rosstat data, the author identifies the negative balance of interregional migration of 18-year-olds in most subjects of the Russian Federation belonging to the Far Eastern Federal District. Using the data presented in the profiles of users of the social network “VKontakte”, the cities to which natives of the Far East municipalities are sent for higher education are determined and the zones of influence of the Far Eastern cities-centers of higher education are defined. The author proposes a typology of higher education centers. The paper outlines a connection between educational migration and ensuring the quality of life in the Far East.References
- Барановский И.Ю. Пространственная организация высшей школы Дальневосточного федерального округа. В кн.: География высшей школы регионов России. Под ред. А.П. Катровского и Т.И. Яськовой. Смоленск, 2020. С. 298–314.
- Блинова Т.Н., Федотов А.В. Высшее образование дальневосточного региона: соответствие потребностям развития и спросу // Университетское управление: практика и анализ. 2018. № 22(6). С. 51–71. DOI: 10.15826/umpa.2018.06.058
- Габдрахманов Н.К., Орлова В.В., Александрова Ю.К. Цифровой след в прогнозировании образовательной стратегии выпускников школ // Университетское управление: практика и анализ. 2021. Т. 25. № 3.С. 6–13. DOI: 10.15826/umpa.2021.03.023
- Гребенюк А.А., Субботин А.А. Исследование миграционных процессов в электронных социальных сетях // Цифровая социология. 2021. Т. 4. № 2. С. 23–31. DOI: 10.26425/2658–347X-2021–4–2–23–31
- Дождиков А.В., Корнилова Е.В. Образовательная миграция абитуриентов между регионами Российской Федерации как источник данных для планирования развития системы высшего образования // Высшее образование в России. 2023. Т. 32. № 3. С. 67–83. DOI: 10.31992/0869–3617–2023–32–3–67–83
- Драган М.М. Пространственная организация сети филиалов вузов в Дальневосточном федеральном округе // Региональные исследования. 2017. № 2 (56). С. 84–93.
- Замятина Н.Ю., Яшунский А.Д. Виртуальная география виртуального населения // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2018. № 1. С. 117–137. DOI: 10.14515/monitoring.2018.1.07
- Логинов Д.М., Семионова Е.А. Миграционные ориентации старших школьников при переходе к получению профессионального образования // ЭКО. 2023. № 4. С. 158–176. DOI: 10.30680/ECO0131–7652–2023–3–158–176
- Мкртчян Н.В. Миграция молодежи из малых городов России // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2017. № 1. С. 222–242. DOI: 10.14515/monitoring.2017.1.15
- Томских А.А. Образование, кадры и инновационное развитие ДФО: проблемный вопрос // Вестник Забайкальского государственного университета. 2022. Т. 28, № 5. С. 110–119. DOI: 10.21209/2227–9245–2022–28–5–110–119
- Чернышев К.А., Митягина Е.В., Петров Е.Ю. Выявление зон тяготения центров высшей школы по цифровым следам пользователей социальной сети // Народонаселение. 2023. Т. 26. № 4. С. 75–86. DOI: 10.19181/population.2023.26.4.7
- Tjaden J. (2021). Measuring migration 2.0: a review of digital data sources. Comparative Migration Studies. Vol. 9 (1). No. 59. DOI: 10.1186/s40878–021–00273-x