Vol. 54 No. 6 (2024)
ECOLOGY AND ECONOMY

How to Reduce the Quantity of Vehicle Emissions in Large Cities of Russia

D.S. Ziyazov
Institute of Economics and Industrial Engineering, SB RAS

Published 2024-11-27

Keywords

  • atmospheric air pollution; automobile exhaust; automobile transport; urban transport; large cities; megacities; sustainable development; urbanization

How to Cite

1.
Ziyazov Д. How to Reduce the Quantity of Vehicle Emissions in Large Cities of Russia. ECO [Internet]. 2024 Nov. 27 [cited 2025 Jun. 10];54(6):70-86. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4794

Abstract

The paper presents a general overview of environmental and urban problems of motorization in large Russian cities. It is shown that reducing the level of atmospheric air pollution by motor transport is one of the important directions of development of urban systems and the country as a whole. Based on global experience analysis, the author developed recommendations for reducing this pollution at the municipal, regional and federal levels, assessed the strengths and weaknesses of each of the proposed methods. Economic estimations of costs necessary for implementation of corresponding measures have been carried out.

References

  1. Блинкин М.Я. и др. Императивы развития транспортных систем городов России // XXI Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества. М.: Издательский дом НИУ ВШЭ, 2020. С. 1–44.
  2. Бурматова О. Концепция устойчивого развития умного города: экологический аспект // ЭКО. 2021. № 6 (51). C. 139–160. DOI: 10.30680/ECO0131–7652–2021–6–139–160
  3. Верхотуров А.В., Пыжев А.И. Варианты газификации Красноярского края: поиск эколого-экономического баланса // ЭКО. 2023. № 11. C. 43–63. https://doi.org/10.30680/ECO0131–7652–2023–11–43–63
  4. Зиязов Д.С., Пыжев А.И.., Пыжева Ю.И. Экономические механизмы борьбы с загрязнением атмосферного воздуха крупных российских городов // Региональная экономика: теория и практика. 2019. Т. 10. № 17. С. 1991–2008. https://doi.org/10.24891/re.17.10.1991
  5. Комаров В.М., Волошинская А.А. Национальные стратегии устойчивого развития: Сравнительный анализ // ЭКО. 2021. № 1 (51). C. 112–129. https://doi.org/10.30680/ECO0131–7652–2021–1–112–129
  6. Комаров В.М., Акимова В.В. Стратегии устойчивой мобильности: лучшие мировые практики // Экономическая политика. 2021. № 1 (16). С. 82–103. https://doi.org/10.18288/1994–5124–2021–1–82–103
  7. Ксенофонтов М.Ю., Милякин С.Р. Перспективы автомобилизации в Евросоюзе и Китае при различных сценариях распространения беспилотных совместно используемых автомобилей // ЭКО. 2018. № 9 (48). C. 85–107. https://doi.org/10.30680/eco0131–7652–2018–9–85–107
  8. Милякин С.Р. Перспективы процесса автомобилизации в контексте проблем инфраструктуры городов // Инфраструктура пространственного развития РФ: транспорт, энергетика, инновационная система, жизнеобеспечение / Под ред. к.э.н. О.В. Тарасовой. Новосибирск: ИЭОПП СО РАН, 2020. 456 с.
  9. Пигу А. Экономическая теория благосостояния. М.: Прогресс, 1985. Т. 1. 512 с.
  10. Пыжев А., Шарафутдинов Р.А., Зандер Е.В. Экологические последствия развития крупных промышленных городов в ресурсных регионах (на примере Красноярска) // ЭКО. 2021. № 7 (51). C. 40–55. https://doi.org/10.30680/eco0131–7652–2021–7–40–55
  11. Ростовский Й.К. Экономический анализ рынков электромобилей в мире и крупнейших странах и регионах. М.: МАКС Пресс, 2020. 624 с. http://dx.doi.org/10.47711/2076–318–2020–201–218
  12. Синицын М.В. Китай как глобальный драйвер электрификации дорожного транспорта: риски для рынка нефти // ЭКО. 2021. № 9 (51). C. 53–68. https://doi.org/10.30680/eco0131–7652–2021–9–53–68
  13. Стиглер Д. Гражданин и государство. Эссе о регулировании. М.: Изд-во Института Гайдара, 2017. 336 с.
  14. Фасхиев Х.А. Рынок электромобилей – маховик раскрутился // ЭКО. 2020. № 2 (50). C. 102–122. https://doi.org/10.30680/eco0131–7652–2020–2–102–122
  15. Чурашев В.Н., Маркова В.М. Остаться нельзя уйти: к вопросу о развитии угольной генерации в России // ЭКО. 2019. № 11 (49). C. 63–93. https://doi.org/10.30680/eco0131–7652–2019–11–63–93
  16. Bigazzi, A., Rouleau, M. (2017). Can traffic management strategies improve urban air quality? A review of the evidence. Journal of Transport & Health. No. 7. Pp. 111–124. https://doi.org/10.1016/j.jth.2017.08.001
  17. Gruenspecht, Howard K. (1982). Differentiated Regulation: The Case of Auto Emissions Standards. The American Economic Review. Vol. 72. No. 2. Pp. 328–331. Available at: http://www.jstor.org/stable/1802352 (accessed 01.06.2022).
  18. Hao, H., Wang, H., Ouyang, M. (2011). Comparison of policies on vehicle ownership and use between Beijing and Shanghai and their impacts on fuel consumption by passenger vehicles. Energy Policy. Vol. 39. No. 2. Pp. 1016–1021. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2010.11.039
  19. Kontses, A., Triantafyllopoulos, G., Ntziachristos, L., Samaras, Z. (2020). Particle number emissions from gasoline, diesel, LPG, CNG and hybrid-electric light-duty vehicles under real-world driving conditions. Atmospheric Environment. No. 222. Pp. 117–126. https://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2019.117126
  20. Ma, Y., Ke, R.Y., Han, R., Tang, B.J. (2017). The analysis of the battery electric vehicle’s potentiality of environmental effect: A case study of Beijing from 2016 to 2020. Journal of Cleaner Production. No. 145. Pp. 395–406. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.12.131
  21. Pietrzak, K.; Pietrzak, O. (2020). Environmental Effects of Electromobility in a Sustainable Urban Public Transport. Sustainability. No. 12. P. 1052. https://doi.org/10.3390/su12031052
  22. Shi, X., Wang, X., Yang, J., Sun, Z. (2016). Electric vehicle transformation in Beijing and the comparative eco-environmental impacts: A case study of electric and gasoline powered taxis. Journal of Cleaner Production. No. 137. Pp. 449–460. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.07.096
  23. Wang, A., Xu, J., Zhang, M., Zhai, Z., Song, G., Hatzopoulou, M. (2022). Emissions and fuel consumption of a hybrid electric vehicle in real-world metropolitan traffic conditions. Applied Energy. No. 306. P. 118077. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2021.118077
  24. Wu, Y., Zhang, S., Hao, J., Liu, H., Wu, X., Hu, J., Walsh, M. P., Wallington, T. J., Zhang, K. M., Stevanovic, S. (2017). On-road vehicle emissions and their control in China: A review and outlook. Science of the Total Environment. No. 574. Pp. 332–349. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2016.09.040
  25. Xylia, M., Leduc, S., Laurent, A., Patrizio, P., Meer, Y., Kraxner, F., Silveira, S. (2019). Impact of bus electrification on carbon emissions: The case of Stockholm. Journal of Cleaner Production. No. 209. Pp. 74–87. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.10.085
  26. Zavyalov, D. (2021). The Concept of Sustainable Mobility in Modern Megacities. Modernization. Innovation. Research. Vol. 12. No. 3. Pp. 288–305. (In Russ.). https://doi.org/10.18184/2079–4665.2021.12.3.288–305