Vol. 54 No. 5 (2024)
FINANCIAL ECONOMY

Budgetary Rules in the System of Priorities of the Budgetary Policy of Russia

E.Yu. Ablaev
Lomonosov Moscow State University; Center for Macroeconomic Analysis and Short-Term Forecasting; Institute of National Economic Forecasting RAS
Bio
D.A. Sudarev
Lomonosov Moscow State University, Institute of Economics, Mathematics and Information Technology of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration under the President of the Russian Federation
Bio

Published 2024-10-07

Keywords

  • budget rules; budget policy; budget policy priorities; budget sustainability; budget standards; temporary incoherence

How to Cite

1.
Ablaev Э, Sudarev Д. Budgetary Rules in the System of Priorities of the Budgetary Policy of Russia. ECO [Internet]. 2024 Oct. 7 [cited 2024 Nov. 19];54(5):202-23. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4784

Abstract

The application of budget rules has become the mainstream of economic policy, but the ongoing global changes question the universality of this mechanism. Based on the analysis of strategic documents, the paper presents changes in the positioning of budget rules in the Russian Federation. The authors demonstrate inconsistency in the application of rules, discrepancy between the practice of their application and the declared objectives and consider budget standards – qualitatively formulated principles of budget policy implementation – as an alternative to them. In their opinion, easier to understand and at the same time flexible restrictions can acquire a truly long-term character and provide a solution to the fundamental problem of dynamic coherence of budget policy.

References

  1. Аблаев Э.Ю., Магжанов Т.Р. Бюджетные правила и контрциклическая бюджетная политика в России // Проблемы прогнозирования. 2024. № 3 (204). С. 30–42. DOI: https://doi.org/10.47711/0868–6351–204–30–42
  2. Алехин Б.И. Бюджетная устойчивость России. Что показал тест Бона // Финансовый журнал. 2019. № 5. С. 21–36. DOI: https://doi.org/10.31107/2075–1990–2019–5–21–36
  3. Горюнов Е.Л., Котликофф Л., Синельников-Мурылев С.Г. Бюджетный разрыв: оценка для России // Вопросы экономики. 2015. № 7. С. 5–25. DOI: https://doi.org/10.32609/0042–8736–2015–7–5–25
  4. Гурвич Е.Т. Формирование и использование стабилизационного фонда // Вопросы экономики. 2006. № 4. С. 31–52. DOI: https://doi.org/10.32609/0042–8736–2006–4–31–52
  5. Комарницкая А.Н., Соколов И.А. Институционализация бюджетных правил: мировой и российский опыт // Вестник Московского университета. Серия 6. Экономика. 2023. № 58(3). С. 25–43. DOI: https://doi.org/10.55959/MSU0130–0105–6–58–3–2
  6. Кудрин А.Л. Механизмы формирования ненефтегазового баланса бюджета России // Вопросы экономики. 2006. № 8. С. 4–16. DOI: https://doi.org/10.32609/0042–8736–2006–8–4–16
  7. Кудрин А.Л, Соколов И.А Бюджетные правила как инструмент сбалансированной бюджетной политики // Вопросы экономики. 2017. № 11. С. 5–32. DOI: https://doi.org/10.32609/0042–8736–2017–11–5–32
  8. Кудрин А.Л., Соколов И.А., Сучкова О.В. Оценка влияния бюджетных правил на цикличность государственных расходов // Вопросы экономики. 2023. № 5. С. 5–22. DOI: https://doi.org/10.32609/0042–8736–2023–5–5–22
  9. Скрыпник Д.В. Бюджетная политика и экономический рост в России. Оптимальное бюджетное правило // Экономика и математические методы. 2019. Т. 55. № 2. С. 24–40. DOI: https://doi.org/10.31857/S042473880004675–1
  10. Соколов И.А., Белёв С.Г., Сучкова О.В. Как обеспечить бюджетную устойчивость в России? // Проблемы прогнозирования. 2021. № 4. С. 66–76.
  11. Солнцев О.Г., Белоусов Д.Р. Об использовании ресурсов стабилизационного фонда для стимулирования экономического роста // Проблемы прогнозирования. 2005. № 4. С. 21–27.
  12. Сучкова О.В. Оценка устойчивости государственного долга развивающихся стран с учетом структуры государственных расходов и межвременного потребительского поведения // Вестник Московского университета. Серия 6. Экономика. 2023. № 6. С. 44–57. DOI: https://doi.org/10.55959/MSU0130–0105–6–58–6–3
  13. Ardanaz, M., Cavallo, E., Izquierdo, A., Puig, J. (2021).Growth-friendly fiscal rules? Safeguarding public investment from budget cuts through fiscal rule design. Journal of International Money and Finance. Vol. 111. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jimonfin.2020.102319
  14. Blanchard, O., Leandro, A., Zettelmeyer, J. (2021). Redesigning EU fiscal rules: From rules to standards. Economic Policy. Vol. 36. No. 106. Pp. 195–236. DOI: https://doi.org/10.1093/epolic/eiab003
  15. Beetsma, R. (2022). The Economics of Fiscal Rules and Debt Sustainability. Intereconomics. Vol. 57. No. 1. Pp. 11–15. DOI: https://doi.org/10.1007/s10272–022–1021–1
  16. Davoodi, H., Elger, P., Fotiou, A., Garcia-Macia, D., Han, X., Lagerborg, A., Lam, R., Medas, P. (2022). Fiscal Rules and Fiscal Councils: Recent Trends and Performance During the COVID-19 Pandemic. IMF Working Paper 22/011. International Monetary Fund, Washington, DC.
  17. Debrun, X., Kumar, M. (2007). Fiscal Rules, Fiscal Councils and All That: Commitment Devices, Signaling Tools or Smokescreens? In: Banca d’Italia (eds.) Fiscal Policy: Current Issues and Challenges. Pp. 479–512.
  18. Guerguil, M., Mandon, P., Tapsoba, R. (2017). Flexible fiscal rules and countercyclical fiscal policy. Journal of Macroeconomics. Vol. 52. Pp. 189–220. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jmacro.2017.04.007
  19. Kydland, F.E., Prescott, E.C. (1977). Rules rather than discretion: The inconsistency of optimal plans. Journal of political economy. Vol. 85. No. 3. Pp. 473–491. DOI: https://doi.org/10.1086/260580