Cover story: Transport: competition and/or interaction?
Inland Water Transport as a Factor of China’s Economic Development. Will Russia be able to replicate it?
Published 2024-10-07
Keywords
- inland waterway transport; economic belt; spatial development; transport framework; river transport; cargo transportation; China; Russia
How to Cite
1.
Leonov С, Zaostrovskikh Е. Inland Water Transport as a Factor of China’s Economic Development. Will Russia be able to replicate it?. ECO [Internet]. 2024 Oct. 7 [cited 2025 Jan. 28];54(5):83-103. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4778
Abstract
After years of consistent reforms in the triad of “cargo base – fleet – inland waterways”, China has managed to transform the previously unnoticed inland waterway transport sector into a dynamically developing infrastructure network unparalleled in the world. The modernization of the sector has contributed to the development of territories along riverbanks and establishment of economic corridors on the basis of accelerated development of multimodal transportation and a system of dry ports. Unlike China, the development of inland water transport in the pioneer territories of Siberia and the Far East is a necessary but insufficient condition for the formation of major economic corridors. However, utilizing the Chinese experience of fighting interspecies competition in transportation and conducting large-scale dredging can contribute to the transformation of river transport into a real force of territorial development.References
- Бандман М.К., Воробьёва В.В., Есикова Т.Н., Ионова В.Д., Малиновская М.А., Малов В.Ю., Цимдина З.Р., Яблочникова Я.Т. Енисей – Северный морской путь: грузообразующий потенциал Ангаро-Енисейского региона / ИЭОПП СО РАН. Новосибирск, 1999. 90 с.
- Зачёсов А.В., Бунташова С.В. Водный транспорт Сибири в планах дальнейшего хозяйственного освоения региона // Международный журнал прикладных наук и технологий Integral. 2022. № 1. С. 230–243. DOI 10.55186/02357801_2022_7_1_8
- Грузинов В.М., Зворыкина Ю.В., Иванов Г.В., Сычев Ю.Ф., Тарасова О.В., Филин Б.Н. Арктические транспортные магистрали на суше, акваториях и в воздушном пространстве // Арктика: экология и экономика. 2019. № 1(33). С. 6–20. DOI: 10.25283/2223–4594–2019–1–6–20
- Дмитриева Е.В., Маслова А.П. Реки Арктической зоны как вектор развития Северного морского пути. Проблемы и потенциал эксплуатации внутренних водных путей регионов Сибири и Дальнего Востока России // Транспортное дело России. 2023. № 4. С. 57–59. DOI 10.52375/20728689_2023_4_57
- Ершов Ю.С., Тарасова О.В. Азиатская Россия – основные противоречия современного развития // ЭКО. 2020. № 8. С. 8–30. DOI: 10.30680/ЕСО0131–7652–2020–8–8–30
- Егоров Г.В. Обоснование создания контейнерных судов для водного транспорта России // Судостроение. 2021. № 3(856). С. 9–24. DOI 10.54068/00394580_2021_3_9
- Леонов С.Н., Заостровских Е.А. Северный завоз как триггер развития транспорта Арктической зоны Якутии и Дальнего Востока в целом // Арктика: экология и экономика. 2023. Т. 13. № 4(52). С. 601–612. DOI 10.25283/2223–4594–2023–4–601–612
- Леонов С.Н., Заостровских Е.А. Развитие Северного морского пути и рост активности КНР в Арктике как предпосылки усиления транспортного каркаса Дальнего Востока // Регионалистика. 2021. Т. 8. № 2. С. 54–70. http://dx.doi.org/10.14530/reg.2021.2.54
- Леонов С.Н., Сидоренко О.В. Зарубежный опыт регионального управления Российская акад. наук, Дальневосточное отд-ние, Ин-т экономических исслед. Хабаровск: ИЭИ, 2011. 144 р. ISBN978–5–88570–291–1
- Сазонов С.Л. Транспорт КНР: место и роль в развитии национальной экономики. М.: ИДВ РАН, 2018. 344 с.
- Тархов С.А. Анализ топологических дефектов сухопутной транспортной сети регионов Сибири и Дальнего Востока // Региональные исследования. 2019. № 3(65). С. 53–62. DOI 10.5922/1994–5280–2019–3–5
- Щербанин Ю.А. Перевозка грузов по внутренним водным путям России: Стратегия развития до 2030 года (новые возможности для нефтегазового сектора) // Научные труды: Институт народнохозяйственного прогнозирования РАН. 2016. Т. 14. С. 291–301.
- Amos, P., Dashan, J., Tao, N., Junyan, S. (2009). Sustainable development of inland waterway transport in China. Theme I of a World Bank Project: Comprehensive Transport System Analysis in China. Available at: https://documents.worldbank.org
- Aritua, B., Hei, C., Lu, C., Farrell, S. (2022). Developing China’s Ports How the Gateways to Economic Prosperity Were Revived. International Development in Focus. Washington, DC: World Bank. DOI: 10.1596/978–1–4648–1849–3
- Aritua, B., Lu, C., Richard, vL, Harrie, dL. (2020). Blue Routes for a New Era: Developing Inland Waterways Transportation in China. International Development in Focus. Washington, DC: World Bank. DOI:10.1596/978–1–4648–1584–3
- Fujita, M., Mori, T. (1996). The Role of Ports in the Making of Major Cities: Self-Agglomeration and Hub Effect. Journal of Development Economics. No. 1. Pp. 93–120.
- Jacobs, W., Notteboom, T. (2011). An evolutionary perspective on regional port systems: The role of windows of opportunity in shaping seaport competition. Environment and Planning. A 43 (7). Pp. 1674–1692. DOI:10.1068/a43417
- Jianga, Y., Lua, J., Caic, Y., Zenga, Q. (2018). Analysis of the impacts of different modes of governance on inland waterway transport development on the Pearl River: The Yangtze River Mode vs. the Pearl River Mode. Journal of Transport Geography. Vol. 71. Pp. 235–252. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2017.09.010
- Krugman, P., Fujita M., Venables A.J. (1999). The Spatial Economy: Cities, Regions, and International Trade; The MIT Press: Cambridge, MA, MA. USA.
- Li, J.Y., Notteboom, T.E., Jacobs, W. (2014). China in transition: institutional change at work in inland waterway transport on the Yangtze River. Journal of Transport Geography. No. 40. Pp. 17–28. http://dx.doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2014.05.017
- Lu, C., Arituab, B., Harrie, dL., Richard, vL., Leed, P.T-W. (2023). Exploring causes of growth in China’s inland waterway transport, 1978–2018: Documentary analysis approach. Transport Policy. No. 136. Pp. 47–58. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2023.02.011
- Mudronja, G., Jugovic, A., Skalamera-Alilovic D. (2020). Seaports and Economic Growth: Panel Data Analysis of EU Port Regions. Journal of Marine Science and Engineering. No. 12 (1017). https://doi.org/10.3390/jmse8121017
- Qi, F., Liming L., Zhou X. (2010). Port resources rationalization for better container barge services in Hong Kong. Maritime Policy & Management. Vol. 37. No. 6. Pp. 543–561. Available at: http://dx.doi.org/10.1080/03088839.2010.514955
- Witte, P., Wiegmans, B., Oort vF., Spit, T. (2014). Governing inland ports: a multi-dimensional approach to addressing inland port–city challenges in European transport corridors. Journal of Transport Geography. No. 36. Pp. 42–52. http://dx.doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2014.02.011
- Xiao, R., Pan L., Xiao H., Xiao H., Zhu Z. (2022). Research of Intelligent Logistics and High-Quality Economy Development for Yangtze River Cold Chain Shipping Based on Carbon Neutrality. Journal of Marine Science and Engineering. No. 10. 1029. https://doi.org/10.3390/jmse10081029