Vol. 54 No. 5 (2024)
Cover story: Transport: competition and/or interaction?

The Integrating Role of River Transport in the Asian Russia Regional Development

A.V. Kotov
Institute of Europe, RAS; The Presidential Academy, RANEPA.
Bio

Published 2024-10-07

Keywords

  • inland waterway transport; river transport; transport infrastructure; Asian part of Russia; spatial development; cargo flows; zones of gravitation; intermodal transport

How to Cite

1.
Kotov А. The Integrating Role of River Transport in the Asian Russia Regional Development. ECO [Internet]. 2024 Oct. 7 [cited 2024 Nov. 21];54(5):67-82. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4777

Abstract

The paper discusses the role of inland water transport in the spatial development of the Russian Federation in the context of increasing economic connectivity of the north and south of the Asian part of Russia. It is shown that it is a natural integrator of space and with its help it would be possible to relieve the busiest sections of roads and railways, to increase the volume of transportation associated with the implementation of multistage projects of resource development of the territory. Depending on the projected potential volume of cargo base and cargo nomenclature, the effects for regional development in the basins of Siberian rivers (Ob, Lena, Yenisei) are listed. The presented estimates allow us to speak about the underutilized potential of Siberian waterways for the development of territorial systems and interregional transport corridors.

References

  1. Белый О.В., Кибалов Е.Б., Малыгин И.Г., Малов В.Ю. Фундаментальные проблемы единого транспортного пространства Российской Федерации // Фундаментальные проблемы пространственного развития Российской Федерации: междисциплинарный синтез. М.: Медиа-Пресс, 2013. 664 с.
  2. Бунеев В.М., Виниченко В.А. Прогнозирование грузопотоков и их освоения при реализации транспортной стратегии в районах Крайнего Севера // Вестник НГИЭИ. 2018. № 4(83). С. 115–123.
  3. Виниченко В.А. Уроки использования речного транспорта в решении крупных проблем хозяйственного освоения Сибири // Научные проблемы транспорта Сибири и Дальнего Востока. 2007. № 1. С. 18–24.
  4. Гончаренко С.С., Троценко Р.В. Реки России в развитии межрегиональных и международных транспортных связей // Транспортное дело России. 2006. № 12–1. С. 84–90.
  5. Зачесов В.П. Экономическое развитие речного транспорта Сибири // Транспорт Российской Федерации. 2006. № 5(5). С. 17–20.
  6. Ковалев Р.Н., Долматов С.Н., Колесников П.Г. Экономическое обоснование вида транспорта при логистике лесоматериалов // Системы. Методы. Технологии. 2022. № 1(53). С. 129–137. DOI 10.18324/2077–5415–2022–1–129–137
  7. Королева Е.А., Мартынов А.Л., Сурнина А.С. Алгоритм переключения грузопотоков со смежных видов транспорта на водный // Логистика – евразийский мост: материалы XIII Международной научно-практической конференции, Красноярск, 2018. С. 287–293.
  8. Крупнов Ю.А. Российские водные пути и евразийская транспортная инфраструктура. М.: Изд-во МГОУ, 2008. 245 с.
  9. Масленников С.Н. Комбинированные автомобильно-водные перевозки в Сибири в системе региональных транспортных коридоров // Политранспортные системы: Материалы XI Международной научно-технической конференции, Новосибирск, Сибирский государственный университет путей сообщения, 2020. 970 c. С. 393–397.
  10. Негробова П.В. История речного порта в г. Комсомольске-на-Амуре и его значение при реализации современных программ в развитии Дальнего Востока России // Молодой ученый. 2017. № 50(1). С. 68–71.
  11. Никифоров В.С., Масленников С.Н., Котков С.А. Анализ современного состояния и перспектив развития речного транспорта в восточных бассейнах // Речной транспорт (XXI век). 2017. № 4(84). С. 24–27.
  12. Синицын М.Г., Масленников С.Н. Роль речного транспорта в системе международных транспортных коридоров // Политранспортные системы: Материалы XI Международной научно-технической конференции. Новосибирск: Сибирский государственный университет путей сообщения, 2020. 970 c. С. 23–29.
  13. Славин С.В. Промышленное и транспортное освоение Севера СССР. М.: Изд-во экон. лит-ры, 1961. 303 с.
  14. Шнипер Р.И. (ред.) Тенденции экономического развития Сибири (1961–1975 гг.) // Новосибирск: Наука, 1980. 255 с.
  15. Щербанин Ю.А. К проблеме развития транспортно-логистических мощностей Сибири и Дальнего Востока // Вопросы новой экономики. 2020. № 3–4 (55–56). С. 130–137.
  16. Щербанин Ю.А., Голубчик А.М. Перевозка грузов по внутренним водным путям России: стратегия развития до 2030 г. и некоторые новые возможности для нефтегазового сектора // Проблемы экономики и управления нефтегазовым комплексом. 2016. № 7. С. 8–11.
  17. Cavalcante de Barros, B.R., de Carvalh, o E.B., Pinho, A.C., Junio, r B. (2022). Inland waterway transport and the 2030 agenda: Taxonomy of sustainability issues. Cleaner Engineering and Technology. No. 8. 100462. https://doi.org/10.1016/j.clet.2022.100462
  18. Demian, M., Nicolicescu, C. (2019). Assesment of Trends in Inland Waterway Transport within European Union. Advanced Engineering Forum. No. 34. Pp. 247–254.
  19. Sys, C., Van de Voorde, E., Vanelslander, T., Hassel, E. (2020). Pathways for a sustainable future inland water transport: A case study for the European inland navigation sector. Case Studies on Transport Policy. No. 8 (3). Pp. 686–699. DOI: 10.1016/j.cstp.2020.07.013
  20. Utomo, D.M., Mateo-Babiano, I. (2015). Exploring Indigeneity of Inland Waterway Transport (IWT) in Asia: Case studies of Thailand, Vietnam, the Philippines, and Indonesia. Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies. No. 11. Pp. 2316–2332.