Vol. 54 No. 5 (2024)
Cover story: Transport: competition and/or interaction?

Yakutsk-Magadan Railroad Megaproject: Routing Option Matters!

A.N. Pilyasov
Lomonosov Moscow State University
Bio
B.V. Nikitin
Lomonosov Moscow State University

Published 2024-10-07

Keywords

  • transportation development; Yakutsk-Magadan railroad; route; alignment; Russian Railways; continental route; seaside route; transportation megaprojects

How to Cite

1.
Pilyasov А, Nikitin Б. Yakutsk-Magadan Railroad Megaproject: Routing Option Matters!. ECO [Internet]. 2024 Oct. 7 [cited 2024 Nov. 19];54(5):44-66. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4776

Abstract

The paper discusses the route options for the projected Yakutsk-Magadan railroad. The authors justify the expediency of choosing a coastal rather than continental route. The main results of the study are as follows: 1) the greenfield route is preferable due to the possibility of “stringing” on it the little-studied but potentially resource-rich territories of the Sea of Okhotsk coast; 2) a strong argument in favor of the coastal route is its proximity to the already known oil and gas resources of the Okhotsk shelf; 3) the coastal route connects three Far Eastern regions, while the continental route – only two; 4) the coastal route has greater geopolitical significance for Russia. The main conclusion of the study is that it is necessary to use the time gained due to the postponement of the project realization for a more thorough elaboration of the tracing variant.

References

  1. Азиатская часть России: новый этап освоения северных и восточных регионов страны / Под ред. В.В. Кулешова. ИЭОПП СО РАН, Новосибирск, 2008. 427c.
  2. The Asian part of Russia: a new stage of development of the northern and eastern regions of the country (2008). Ed. by V.V. Kuleshov. Novosibirsk, IEOPP SB RAS Publ., 427p. (In Russ.).
  3. АЯМ – Северная сестра БАМа. Санкт-Петербург: Кордис, 2021. 120с.
  4. Безруков Л.А. Континентально-океаническая дихотомия в международном и региональном развитии. Новосибирск: Академическое изд-во «Гео», 2008. 369 с.
  5. Лаппо Г.М. Концепция опорного каркаса территориальной структуры народного хозяйства: развитие, теоретическое и практическое значение // Известия АН СССР. Серия географическая. 1983. № 5. С. 16–28.
  6. Локальные транспортные системы Сибири и Дальнего Востока. Институт регионального консалтинга: Рабочие тетради. Вып. 2 / Отв. ред. Н.Ю. Замятина, А.Н. Пилясов. Авт.: Ловягин К.Д., Петрова А.Н., Потураева А.В., Фомина Г.Е., Шамало И.А., Шипугин А.Г., Юлина Л.Б., Гончаров Р.В., Гончарова А.А. М.: Издательские решения [Б.м.], 2018, 322 с.
  7. Перепелица Оксана. Инфраструктурная недостаточность. Отечественные записки. 2013. № 3. (54). С. 43–53.
  8. Пилясов А.Н. Инфраструктурные мегапроекты в глобальной Арктике // Дальневосточная и Тихоокеанская Арктика: на перекрестке двух океанов и континентов (к председательству Российской Федерации в Арктическом совете в 2021–2023 гг.). Хабаровск: ИЭИ ДВО РАН, 2021. С. 68–97.
  9. Питтман Рассел. Железнодорожные реформы на постсоветском пространстве: небыстрый прогресс // Отечественные записки. 2013. № 3. (54). С. 99–126.