Vol. 54 No. 4 (2024)
DEVELOPMENT OF SCIENCE AND EDUCATION

Economic Knowledge in School and Beyond

V. I. Klistorin
Institute of Economics and Industrial Engineering, SB RAS, Novosibirsk
Bio

Published 2024-08-12

Keywords

  • economics; school education; higher education; economic theory; basic concepts; key problems of economics; state; market

How to Cite

1.
Klistorin В. Economic Knowledge in School and Beyond. ECO [Internet]. 2024 Aug. 12 [cited 2024 Oct. 19];54(4):243-54. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4769

Abstract

The paper addresses the problems of economic education in secondary and higher schools and its role in understanding the most important principles of decision-making. The reasons for shortcomings in economic education are manifold: from mixing of common and scientific terminology and politicization of economic science to defects in programs and teaching methods and low qualification of teachers. Defects of school education have to be overcome in higher education. In addition, it is necessary to organize retraining of specialists of different professions. The paper deals with the basic principles of economic science and some methodological techniques of bringing economic knowledge to secondary school students; it substantiates the necessity of a separate school course of economics and presents some proposals for the program of such a course.

References

  1. Беккер Г.С. Человеческое поведение: экономический подход. Избранные труды по экономической теории. М.: ГУ ВШЭ, 2003. 672 с.
  2. Блауг М. Методология экономической науки, или как экономисты объясняют / Пер. с англ. Науч. ред. и вст. ст. В.С. Автономова. М.: НП «Журнал Вопросы экономики», 2004. 416 с.
  3. Гребнев Л.С., Нуреев Р.М. Экономика. Курс основ: Учебник для студентов высш. учеб. завед., обучающихся по неэконом. специальностям и направлениям. М.: Вита-Пресс, 2000. 432 с.
  4. Днепров Э.Д. Новейшая политическая история российского образования: опыт и уроки. М.: Мариос, 2011. 456 с
  5. Донских О.А., Клисторин В.И., Логунова Л.Ю. и др. Современное российское образование: вызовы и ответы / Под общ. ред. О.А. Донских; Новосиб. гос. ун-т экономики и управления. Новосибирск: НГУЭУ, 2022. 274 с.
  6. Донских О.А. Что нужно нашему образованию – косметический ремонт или полная реконструкция? // ЭКО. 2023. № 5. С. 33–53. DOI: 10.30680/ЕСО0131–7652–2023–5–33–53
  7. Доровских Е.М., Савватеев А.В. Есть ли перспективы у новой реформы образования? // ЭКО. 2023. № 5. С. 20–32. DOI: 10.30680/ЕСО0131–7652–2023–5–20–32
  8. Климова Е.К., Чернышева Т.Е., Миронов А.С. (2022). Образовательная политика в постсоветской России // Вопросы политической экономии. № 4 (32). C. 178–195.
  9. Савватеев А.В. Манифест спасения массовой школы в России // ЭКО. 2023. № 5. С. 8–19. DOI: 10.30680/ЕСО0131–7652–2023–5–8–19
  10. Стюарт И. Роль методолога // Панорама экономической мысли конца ХХ столетия / Под ред. Д. Гринэуэя, М. Блини, И. Стюарта: В 2-х т. СПб.: Экономическая школа, 2002. Т. 1. 668 c.
  11. Хейне П. Экономический образ мышления. М.: Каталаксия, 1997. 704 с.