Vol. 54 No. 1 (2024)
ECONOMY SECTORS AND MARKETS

On the Development of the Russian Railroad Network in the Eastern Range

E.B. Kibalov
Institute of Economics and Industrial Engineering, SB RAS, Novosibirsk
D.D. Shibikin
Siberian Transport University

Published 2024-02-06

Keywords

  • railroads; Eastern landfill; trade and economic relations between Russia and China; coal export; Elga deposit; schemes of coal supply to China; expert analysis; computer products

How to Cite

1.
Kibalov E, Shibikin Д. On the Development of the Russian Railroad Network in the Eastern Range. ECO [Internet]. 2024 Feb. 6 [cited 2024 Oct. 6];54(1):233-45. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4714

Abstract

The paper discusses the problem of expanding the network of railroads leading to ports on the Pacific coast of Russia in the context of expanding export supplies of coal from the Elga deposit in Yakutia to China at an increasing rate and in increasing volumes. Three supply options (projects) that meet this requirement are analyzed: 1) the traditional scheme of the state corporation JSC “Russian Railways” through the existing ports on the coast of the Sea of Okhotsk; 2) a new scheme through the construction by a private corporation of a new railroad to the port of Chumikan and the port itself; 3) a ring scheme (Chinese Mohe-Jalinda-Nizhny Bestyakh-Magadan), closing to China, possibly on the rights of concession. The three projects are characterized by uncertainty of costs and results; in this regard, the task of this paper is to show how to avoid catastrophic errors in the situation of uncertainty in decision-making by means of system analysis, expert technologies and computer products developed in IEOPP SO RAS and SGUPS.

References

  1. Аганбегян А. О преобразовании социально-экономической системы России: что хотели и что получилось // Международный научно-общественный журнал «Мир перемен». 2023. № 2. С. 17–44.
  2. Кибалов Е.Б., Хуторецкий А.Б. Альтернативы транспортного обеспечения освоения арктического шельфа России // Регион: экономика и социология. 2015. № 1 (85). С. 3–19.
  3. Кибалов Е.Б., Кин А.А. Реформа железнодорожного транспорта: критический анализ и проблема оценки эффективности / Oтв. ред. В.А. Крюков; ФАНО, РАН, Сиб. отд-е, ИЭОПП. Новосибирск: Изд-во ИЭОПП СО РАН, 2017. 159 с.
  4. Леденева Т.М., Тафинцева М. Моделирование свойств порядковых операторов взвешенного агрегирования // Вестник Воронежского гос. ун-та. Серия: Физика. Математика. 2006. № 1. С. 66–72.
  5. Хуторецкий А.Б. Экспертное оценивание объектов по неквантифицируемому критерию с помощью модели Бержа-Брука-Буркова. Новосибирск: ИЭиОПП СО РАН, 1995. (Препринт 130). 15 с.
  6. Simon, H., Newell, A. (1958). Heuristic problem solving: the next advance in operationsresearch, Operations Research 6.