Vol. 53 No. 11 (2023)
FINANCIAL ECONOMY

About the Government-Bank Cooperation in Combating Money Laundering and Terrorist Financing

L.P. Koroleva
nstitute of Economic Policy and Economic Security Problems; the Department of Economic Security and Risk Management; Financial University under the Government of the Russian Federation

Published 2023-10-27

Keywords

  • financial monitoring; mandatory control; optional financial monitoring; suspicious transactions; suspicious activity; formalized electronic message; client identification; beneficiary; beneficial owner

How to Cite

1.
Koroleva Л. About the Government-Bank Cooperation in Combating Money Laundering and Terrorist Financing. ECO [Internet]. 2023 Oct. 27 [cited 2024 Nov. 24];53(11):173-92. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4684

Abstract

The paper addresses the problems of interaction between Rosfinmonitoring and credit organizations in the sphere of combating money laundering and terrorism financing, which are caused both by gaps and shortcomings in the legislation and the lack of proper motivation of banks. The mechanism of interaction is studied in the context of several components: informing about operations subject to mandatory control, suspicious operations (activities), about countermeasures taken; providing information upon request; proactive interaction. The author critically assesses the current legislative and organizational bases of interaction in the context of international recommendations, Russian law enforcement practice and best foreign practices. The paper elaborates proposals for its enhancement.

References

  1. Авдийский В.И., Боташева Л.Х., Щербаков А.Н. Анализ зарубежного опыта выстраивания механизмов ПОД/ФТ на основе риск-ориентированного подхода // Экономика: вчера, сегодня, завтра. 2020. Т. 10. № 10–1. С. 56–65.
  2. Алексеева Д.Г. «Отказные решения» банков по ПОД/ФТ: вчера, сегодня, завтра // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). 2020. № 8 (72). С. 34–44.
  3. Геревенко О.Ю., Каминская Т.Е. Организация контроля и надзора в сфере противодействия отмыванию денег и финансирования терроризма в банковской деятельности // Ученые заметки ТОГУ. 2022. Т. 13. № 4. С. 32–37.
  4. Гребенкина С.А. Анализ международной практики цифрового взаимодействия в сфере противодействия отмыванию доходов и финансированию терроризма // Вестник евразийской науки. 2023. Т. 15. № s1.
  5. Лебедева М.Е., Гладкова С.Б. Актуальные проблемы коммерческих банков при выполнении функций ПОД/ФТ // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2016. № 2 (98). С. 41–45.
  6. Прасолов В.И., Фешина С.С. Влияние цифровой трансформации на процессы выявления легализации доходов, полученных преступным путем // Экономика: вчера, сегодня, завтра. 2020. Т. 10. № 8–1. С. 130–145.
  7. Ревенков П.В., Воронин А.Н. Отмывание незаконных доходов: анализ проблемы и некоторые рекомендации // Деньги и кредит. 2011. № 4. С. 30–35.
  8. Романова А.В., Винокуров А.В. О регулировании и взаимодействии банков с Росфинмониторингом в сфере противодействия легализации (отмыванию) доходов, полученных преступным путем, и финансированию терроризма // Модели, системы, сети в экономике, технике, природе и обществе. 2017. № 3 (23). С. 75–83.
  9. Танющева Н.Ю. Противодействие отмыванию теневых капиталов в России: эффективность регулирования // Финансовая аналитика: проблемы и решения. 2012. № 2. С. 33–42.
  10. Трушанина А.Д. Совершенствование взаимодействия субъектов, осуществляющих противодействие легализации преступных доходов // Вестник евразийской науки. 2023. Т. 15. № s2.
  11. Урусов З.Х. Противодействие легализации (отмыванию) доходов, полученных преступным путем, в современных условиях // Пробелы в российском законодательстве. 2020. Т. 13. № 4. С. 334–337.
  12. Чайкина Е.В., Посная Е.А., Казнова М.И. Критерии вовлеченности банковского учреждения в осуществлении операций сомнительного характера // Инновационное развитие экономики. 2019. № 5–3 (53). С. 38–43.
  13. Шаманина Е.И. Актуальные вопросы противодействия незаконным финансовым операциям в банковской сфере // Деньги и кредит. 2014. № 5. С. 34–38.
  14. Biswakarma, G., Bhusal, P. (2023). Banks’ Level Factors Affecting the Effective Implementation of Anti-Money Laundering Practices in Nepalese Banks: An Employee and Customer Perspectives. South Asian Journal of Finance. Vol. 3 (1). Pp. 1–22. DOI: 10.4038/sajf.v3i1.53
  15. Kurniawan, V. (2023). The Role of Regulatory Technology & Bankers to Prevent Money Laundering in Bank. JBMP (Jurnal Bisnis, Manajemen dan Perbankan). No. 9. Pp. 43–52. DOI: 10.21070/jbmp.v9i1.1660
  16. Mathuva, D., Kiragu, S., Barako, D. (2020). The determinants of corporate disclosures of anti-money laundering initiatives by Kenyan commercial banks. Journal of Money Laundering Control. Vol. 23. No. 3. Pp. 609–635. DOI: 10.1108/JMLC-01–2020–0001
  17. Jaara, O.O., Kadomi, A.M. (2017). Factors related to the central bank instructions on money laundering. Journal of Money Laundering Control. Vol. 20. No. 3. Pp. 274–291. DOI: 10.1108/JMLC-07–2016–0028
  18. Parathi Tasan, M., Balasingam, S., Suppiah, K., Arumugam, D. (2023). Determinants of money laundering: a study among commercial banks in Malaysia. E3S Web of Conferences 389. DOI: 10.1051/e3sconf/202338909032
  19. Tiemann, M. (2023). Money laundering, media and European banks. Journal of Money Laundering Control. Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. DOI: 10.1108/JMLC-02–2023–0032