Vol. 53 No. 10 (2023)
Cover story: The Far East: “to Build – to Put up” Bridges

Transport Logistics for Natural Resource Industries in the Far East Federal District: Changes Amid Sanctions

A.B. Bardal
Economic Research Institute FEB RAS
Bio

Published 2023-09-29

Keywords

  • Far East; transportation infrastructure; transportation services; extractive industries; logistics; natural resources

How to Cite

1.
Bardal А. Transport Logistics for Natural Resource Industries in the Far East Federal District: Changes Amid Sanctions. ECO [Internet]. 2023 Sep. 29 [cited 2024 Nov. 24];53(10):48-63. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4666

Abstract

The paper deals with the issues of transportation services for natural resource industries of the Far East at the present stage. Against the background of changes in transport conditions under the influence of sanctions, the author analyzes examples of extractive projects that faced infrastructural problems at the stage of preparation for development and in the process of operation. The study shows the existence of various options for solving these problems: building their own infrastructure through private investment, receiving state support, internalization of negative externalities. The trends of transportation service in the eastern regions in 2022 are summarized with the allocation of natural resource industries. Along with the increased deficit of railroad capacity, the uneven growth of tariffs for certain types of cargoes of natural resource industries, as well as a high degree of uncertainty and variability of institutional conditions of access to infrastructure are noted.

References

  1. Актуализация транспортной стратегии России как необходимое условие обеспечения экономического прорыва и национальной безопасности страны на этапах геополитического противостояния. Часть 2. / Под ред. С.Н. Васильева и др. Нижний Новгород, Волжский государственный университет водного транспорта, 2023. 336 с.
  2. Бардаль А.Б. Транспортная составляющая экономического суверенитета России: региональный аспект // Друкеровский вестник. 2023. № 2. С. 229–240. DOI: 10.17213/2312–6469–2023–2–229–240
  3. Бхагват Д.В., Халтуринская В.А. Эволюция российской государственной политики развития СМП (2018–2022 гг.): влияние геополитических и геоэкономических факторов // Арктика и Север. 2023. № 51. С. 116–155. DOI: 10.37482/issn2221–2698.2023.51.116
  4. Голубчик А.М., Пак Е.В. Экономические санкции в отношении России: транспортный аспект // Российский внешнеэкономический вестник. 2022. № 3. С. 50–58. DOI: 10.24412/2072–8042–2022–3–50–58
  5. Журавель В.П. Северный морской путь: оценки и прогнозы // Научно-аналитический вестник Института Европы РАН. 2023. № 2. С. 125–135. DOI: 10.15211/vestnikieran22023125135
  6. Иванова М.В., Козьменко А.С. Пространственная организация морских коммуникаций Российской Арктики // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. 2021. Т. 14. № 2. С. 92–104. DOI: 10.15838/esc.2021.2.74.6
  7. Кондратьев В.Б. Минеральные ресурсы и будущее Арктики // Горная промышленность. 2020. № 1. С. 87–96. DOI: 10.30686/1609–9192–2020–1–87–96.
  8. Крайнова В.В. Тренды развития экономики морского и речного транспорта в условиях пост-пандемии и новых санкций // Научные проблемы водного транспорта. 2022. № 73. С. 137–147. DOI: 10.37890/jwt.vi73.330
  9. Новый импульс Азиатской России / Под. ред. В.А. Крюкова, Н.И. Суслова. Новосибирск, Изд-во ИЭОПП СО РАН, 2022. 572 с.
  10. Ягольницер М.А. Потенциал твердых полезных ископаемых в зоне БАМа и перспективы их освоения // Регион: экономика и социология. 2010. № 4. С. 203–224.
  11. Faury, O., Cheaitou A., Givry P. (2020). Best maritime transportation option for the Arctic crude oil: A profit decision model. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review. Vol. 136. 101865. DOI: 10.1016/j.tre.2020.101865
  12. Wang D., Ding R., Gong Y., Wang R., Wang J., Huang X. (2020). Feasibility of the Northern Sea Route for oil shipping from the economic and environmental perspective and its influence on China’s oil imports. Marine Policy. Vol. 118. 104006. DOI: 10.1016/j.marpol.2020.104006