Vol. 53 No. 5 (2023)
DEVELOPMENT OF SCIENCE AND EDUCATION

Principles of Spatial Development of an Entrepreneurial University Campus

V.K. Nikolaev
Moscow Polytechnic University
A.A. Skvortsov
Moscow Polytechnic University

Published 2023-05-03

Keywords

  • entrepreneurial university; university campus; campus infrastructure; architectural and spatial organization; digital university; educational and research space of university; campus policy; landscape; communication space; open infrastructure and environment of university; transformable classrooms; research laboratories; recreational areas

How to Cite

1.
Nikolaev В, Skvortsov А. Principles of Spatial Development of an Entrepreneurial University Campus. ECO [Internet]. 2023 May 3 [cited 2024 May 13];53(5):54-77. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4604

Abstract

The paper examines the principles of successful spatial organization of educational and research process of modern entrepreneurial type university, focused on attracting talented young people and leading scientists from around the world, conducting research and the formation of strategic innovative core of the territory of presence. The aim of the study is to present a generalized, optimal picture of the organization of the spatial-architectural environment of the entrepreneurial type university in the conditions of our country. The empirical material consisted of monitoring data of higher education organizations, statistical data, as well as materials of rating agencies, leading Russian and foreign universities on the peculiarities of development of campus systems of leading universities.

References

  1. Берестова А. В., Ларионова В. А. Выбор пространственной организации современного кампуса. Ч. 1. Анализ пространства кампусов мировых университетов // Академический вестник УралНИИпроект РААСН. 2017. № 3(34). С. 66–70.
  2. Большаков А. Г. Стратегия развития кампуса ИрНИТУ // Известия вузов. Инвестиции. Строительство. Недвижимость. 2019. Т. 9. № 2. С. 396–407. DOI: 10.21285/2227–2917–2019–2–396–407
  3. Виссема Й. Г. Университет третьего поколения. Управление университетом в переходный период / Пер. с англ. М.: Олимп-Бизнес, 2016. 432 с.
  4. Гаврильева Т. Н., Сугимото А., Фуджи М., Яманака Р., Павлов Г. Н., Кириллин Д. А. Устойчивое развитие университетов: мировые и российские практики // Высшее образование в России. 2018. Т. 27. № 7. С. 52–65. DOI: 10.31992/0869–3617–2018–27–7–52–65
  5. Елисеев А. М., Подопригора Ю. В., Захарова Т. В. Кампусы будущего в университетских городах России и Франции в условиях цифровой экономики, инноваций и безбарьерной среды // Вестник Томского государственного университета. Экономика. 2020. № 49. C. 225–235. DOI: 10.17223/19988648/49/16
  6. Ефимов В. С., Лаптева А. В. Университет 4.0: философско-методологический анализ // Университетское управление: практика и анализ. 2017. Т. 21. № 1. С. 1–17. DOI: 10.15826/umpa.2017.01.002
  7. Зобова М. Г. Современные аспекты архитектурно-градостроительного проектирования университетских кампусов // Вестник Оренбургского государственного университета. 2015. № 3(178). С. 243–248.
  8. Исаева Н. В., Борисова Л. В. Сравнительный анализ национальных политик по развитию кампусов исследовательских университетов // Университетское управление: практика и анализ. 2013. № 6. С. 74–87.
  9. Исакова С. А. Методы объемно-планировочной модернизации учебных зданий университетов (на примере Южного федерального университета) [Эл. ресурс] // Архитектон: известия вузов. 2011. № 4(36). URL: http://archvuz.ru/2011_4/4 (дата обращения: 10.06.2022).
  10. Карпов А. О. Современный университет как драйвер экономического роста: модели и миссии // Вопросы экономики. 2017. № 3. С. 58–76. DOI: 10.32609/0042–8736–2017–3–58–76
  11. Кашко О. Л. Кампусы университетов // Евразийский Союз Ученых. 2016. № 4–5 (25). C. 80–81.
  12. Кларк Б. Р. Создание предпринимательских университетов. Организационные направления трансформации / Пер. с англ. А. Смирнова. М.: Изд. дом ВШЭ, 2011. 240 с.
  13. Кулешова Г. И. Университет и город. Очерк эволюции связи университетской институции с городской средой. Часть 1. Мировой опыт // Academia. Архитектура и строительство. 2021. № 4. С. 70–79.
  14. Палей Е. С. Общественное пространство европейского университета в процессе исторического развития [Эл. ресурс] // Архитектон: известия вузов. 2019. № 1 (65). URL: http://archvuz.ru/2019_1/3 (дата обращения: 10.06.2022).
  15. Палей Е. С. Типы общественных пространств в современном университетском кампусе [Эл. ресурс] // Architecture and Modern Information Technologies. 2016. № 2 (35). URL: https://marhi.ru/AMIT/2016/2kvart16/paley/AMIT_35_PALEY__PDF.pdf (дата обращения: 10.06.2022).
  16. Паникарова С. В., Власов М. В., Драшкович В. Система высшего образования как драйвер инновационного развития страны // Университетское управление: практика и анализ. 2020. Т. 24. № 1. С. 96–105. DOI: 10.15826/umpa.2020.01.007
  17. Пучков М. В. Архитектурно-градостроительные качества научно-образовательных пространств // Академический вестник УралНИИпроект РААСН. 2011a. № 3. С. 60–63.
  18. Пучков М. В. Университетский кампус. Принципы создания пространства современных университетских комплексов // Вестник Томского государственного архитектурно-строительного университета. 2011b. № 3(32). С. 79–88.
  19. Репина Е. А., Лопатина Л. Е. Кампус: модели управления // Innovative Project. 2016. Т. 1. № 2(2). С. 104–108. DOI: 10.17673/IP.2016.1.02.17
  20. Смирнов С. А. Город-кампус, или Образовательное пространство города. Методологический конструкт // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. № 4. С. 44–59. DOI: 10.31992/0869–3617–2019–28–4–44–59
  21. Стариков А. А. Культура пространственной организации как фактор конкурентоспособности университета // Университетское управление: практика и анализ. 2011. № 2. С. 15–29.
  22. Терягова А. Н. Доступный кампус. Опыт создания безбарьерной среды // Innovative Project. 2016. Т. 1. № 3(3). С. 74–77. DOI: 10.17673/IP.2016.1.03.14
  23. Bercovitz J., Feldman M. Entrepreneurial universities and technology transfer: A conceptual framework for understanding knowledge-based economic development // Journal of Technology Transfer. 2006. Vol. 31. No. 1. P. 175–188.
  24. Egorov A. A., Leshukov O. V., Gromov A. D. (2017). The Role of Universities in Economic Development of Russian Regions. Basic Research Program. Working Papers. Series: Education. Moscow: HSE Publ., 30 p.
  25. Mason, I., Brooking, A.K., Oberender, A., Harford, J.M., Horsley, P. (2003). Implementation of a zero waste program at a university campus. Resources, Conservation and Recycling. Vol. 38. No. 4. Pp. 257–269. DOI: 10.1016/S0921–3449(02)00147–7