Vol. 53 No. 3 (2023)
Cover story: Lerning – Teaching

Management by Results in Russian Education: Problems of Normative Regulation

M. V. Kurbatova
Siberian Federal University, Krasnoyarsk

Published 2023-03-06

Keywords

  • new public management; management by results; education sphere; institutional design; state failure; state regulation

How to Cite

1.
Kurbatova М. Management by Results in Russian Education: Problems of Normative Regulation. ECO [Internet]. 2023 Mar. 6 [cited 2024 Jul. 22];53(3):8-26. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4576

Abstract

The paper seeks to evaluate the formal rules of management by results, normatively enshrining new approaches in education. The author singles out the main methodological and practical problems of the approach related to the “failures of the state”. The paper shows how its principles are implemented in a number of normative documents. It is revealed that the law “On Education in the Russian Federation” fixes many results of different stages of the business process of educational organizations. The “convenience” and “feasibility” in terms of formal bureaucratic logic of the organization of public services became decisive in the adoption of regulatory documents. The implemented mechanisms of management by results have led to excessive administrative burden on the activities of educational institutions and teachers.

References

  1. Балацкий Е. В. Управленческие парадоксы реформ в университетском секторе // Журнал Новой экономической ассоциации. 2015. № 2. С. 124–149.
  2. Бок Д. Университеты в условиях рынка. Коммерциализация высшего образования / Пер. с англ. С. Карпа. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2012. 224 с.
  3. Вольчик В.В., Корытцев М.А., Маслюкова Е.В. Альтернативы менеджеризму в сфере образования и науки // Управленец. 2020. № 6. С. 44–56. DOI: 10.29141/2218-5003-2020-11-6-4.
  4. Двинских Д.Ю., Калгин А.С., Минченко О.С., Решетникова Д.С., Соболев Н.А. Жизненный цикл концепции управления по результатам: анализ публикационной активности: препринт WP8/2014/06. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2014. 12 с.
  5. Измерение эффективности и оценивание в государственном управлении: международный опыт: препринт WP8/2005/01. М.: Изд. дом ГУ Высшей школы экономики, 2005. 54 с.
  6. Калгин А.С. Административная реформа и административные ценности: анализ реформ в русле Нового государственного управления: препринт WP8/2014/05. М. : Изд. дом Высшей школы экономики, 2014. 22 с.
  7. Калгин А.С., Калгина О.В., Лебедева А.А. Оценка публикационной активности как способ измерения результативности труда ученых // Вопросы образования. 2019. № 1. С. 44-86. DOI: 10.17323/1814-9545-2019-1-44-86
  8. Капогузов Е.А. Трансформация роли субъектов производства общественного блага «высшее образование» в контексте российской реформы // Вестник Омского университета. Серия: Экономика. 2015. № 2. С. 4-9.
  9. Курбатова М.В. Реформа высшего образования как институциональный проект российской бюрократии: содержание и последствия // Мир России. 2016. № 4. С. 59-86.
  10. Курбатова М.В., Левин С.Н., Саблин К.С. «Утроенный провал» институционального проектирования в реформировании высшего образования России // Journal of Institutional Studies. 2020. № 4. С. 94-111. DOI: 10.17835/2076-6297.2020.12.4.094-111
  11. Ле Гранд Д. Другая невидимая рука: предоставление общественных услуг на основе выбора и конкуренции / Пер. с англ. И. Кушнаревой. М.: Изд. Института Гайдара, 2011. 240 с.
  12. Радыгин А. Д., Энтов Р.М. «Провалы государства»: теория и политика // Вопросы экономики. 2012. № 12. С. 4-30. DOI:10.32609/0042-8736-2012-12-4-30.
  13. Тамбовцев В. Л. Конечные результаты отрасли образования и проблемы их измерения образовательных технологий // Вопросы образования. 2006. № 1. С.5-24.
  14. Тамбовцев В. Л. Основы институционального проектирования: учебное пособие. М.: Проспект, 2016. 144 с.
  15. Тамбовцев В.Л. Государственное регулирование государства: вопросы теории, международный опыт, российские реформы. М.: Российско-Европейский центр экономической политики, 2004,36 с.
  16. Якобсон Л.И. Сообщество исследователей и оценки «академической успеваемости» // Журнал новой экономической ассоциации. 2021. №2. С. 164-170. DOI: 10.31737/2221-2264-2021-50-2-8
  17. Ayers, D.F. (2014). When Managerialism Meets Professional Autonomy: The University ‘Budget Update’ as Genre of Governance. Culture and Organization. Vol. 20. No. 2. Pр. 98-120. DOI: 10.1080/14759551.2011.644675
  18. Collyer, F.M. (2015). Practices of Conformity and Resistance in the Marketisation of the Academy: Bourdieu, Professionalism and Academic Capitalism. Critical Studies in Education. Vol. 56. No. 3. Pр. 315-331. DOI: 10.1080/17508487.2014.985690
  19. Jones, D.R., Patton, D. (2020). An Academic Challenge to the Entrepreneurial University: the Spatial Power of the ‘Slow Swimming Club’. Studies in Higher Education. Vol. 45. No. 2. Pр. 375-389. DOI: 10.1080/03075079.2018.1534093
  20. Nureev, R., Volchik, V., Strielkowski, W. (2020). Neoliberal reforms in higher education and the import of institutions. Social Sciences. Vol. 9. No. 5. Pр. 1-18. DOI: 10.3390/socsci9050079