Vol. 53 No. 2 (2023)
ECONOMY SECTORS AND MARKETS

Strategic Directions of Partnership of Defense Industry Companies and Small Businesses in the Context of Sanctions Wars

M.M. Musatova
Institute of Economics and Industrial Engineering, SB RAS; Novosibirsk National Research State University, Novosibirsk

Published 2023-02-02

Keywords

  • diversification; import substitution; defense-industrial complex; MIC; innovation; high-tech products; partnership; small and medium business; SME; institutional support

How to Cite

1.
Musatova М. Strategic Directions of Partnership of Defense Industry Companies and Small Businesses in the Context of Sanctions Wars. ECO [Internet]. 2023 Feb. 2 [cited 2024 Nov. 3];53(2):84-102. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4568

Abstract

The paper considers the development of forms of partnership between defense industry state corporations and small and medium-sized businesses in the context of increasing sanctions and import substitution policy. The competitive advantages and vector of cooperation between these two sectors, promising forms and directions of their interaction are discussed. The study leads to the conclusion that technological sanctions have become a kind of stimulus for the development of new forms of partnership between small and medium businesses and defense industry companies, a comprehensive approach in the use of their innovative resources and tools of institutional support of these interactions on the part of the state.

References

  1. Абрамов В. И., Борзов А. А. Роль инновационного потенциала при цифровой трансформации компании // Актуальные проблемы экономики и менеджмента. 2022. 2 (14): 5–13.
  2. Баранов А. О., Музыко Е. И. Теория и практика венчурного финансирования инновационных проектов: в 2-х частях / Институт экономики и организации промышленного производства СО РАН. Новосибирск: Изд-во ИЭОПП СО РАН, 2022. Ч. 1. 271 с. ISBN978–5–89665–365–3; DOI: 10.36264/978–5–89665–365–3–2022–003–272
  3. Горюшкин А. А., Халимова С. Р. Высокотехнологичный бизнес и экономическая сложность российских регионов // Регион: экономика и социология. 2022. (3): 126–154. RSCI, ВАК. DOI: 10.15372/REG20220306
  4. Ештокин С. В. Диффузия высоких технологий оборонно-промышленного комплекса в гражданский сектор экономики: стратегические шаги к импортозамещению // Вопросы инновационной экономики. 2021. 1 (11): 257–278. DOI: 10.18334/vinec.11.1.111862
  5. Куприянова Л. М., Соколинская Н. Э. Интеллектуальная собственность: проблемы введения в оборот // Мир новой экономики. 2021. 15(1):6–13. DOI: 10.26794/2220–6469–2021–15–1–6–13
  6. Маркова В. Д. Платформенные модели бизнеса: подходы к созданию // ЭКО. 2019. (5):106–123. DOI: 10.30680/ECO0131–7652–2019–5–106–123
  7. Рудник П. Что мешает российскому бизнесу развивать инновации? ИСИЭЗ НИУ ВШЭ. 2022. URL: https://issek.hse.ru/news/707347228.html
  8. Симачёв Ю. В., Федюнина А. А., Кузык М. Г. Новые контуры промышленной политики [Текст]: докл. к XXIII Ясинской (Апрельской) междунар. науч. конф. по проблемам развития экономики и общества. М., 2022. / Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики», 2022. 73 с. ISBN978–5–7598–2661–3 (в обл.). ISBN978–5–7598–2473–2 (e-book).
  9. Славянов А. С. Зарубежный опыт повышения эффективности оборонной промышленности // Экономика и бизнес: теория и практика. 2020. 66 (8): 157–162. DOI: 10.24411/2411–0450–2020–10668
  10. Covin J. G., Selvin D. P. Strategic management of small firms in hostile and benign environments // Strategic Management Journal. 1989. 10 (1): 75–87.