Vol. 53 No. 2 (2023)
The Biotech World

New Challenges for Agrarian Education

A.E. Sazonov
the National Research Tomsk State University,
K.S. Golokhvast 
Siberian Federal Scientific Centre for Agrobiotechnology RAS; Krasnoobsk, Advanced Engineering School «Agrobiotec» of the National Research Tomsk State University, Tomsk

Published 2023-02-02

Keywords

  • challenges; agricultural education; integration; bioengineering

How to Cite

1.
Sazonov А, Golokhvast К. New Challenges for Agrarian Education. ECO [Internet]. 2023 Feb. 2 [cited 2024 Dec. 20];53(2):46-59. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4566

Abstract

Scientific-educational structures of the new type require special approaches not only to the educational and research block of tasks. No less important is the process of team building and synchronization of the various areas of activity. The necessity of making a complex interconnected set of decisions to achieve the goals of the federal project makes the universities suggest non-standard approaches, often entering the «green field». The paper presents the vision of the joint team of the university and research institute in solving the problems of interdisciplinary scientific and educational interaction and the experience of the project «Advanced Engineering School «Agrobiotech» implemented jointly by Tomsk State University and Siberian Federal Center of Agrobiotechnology RAS, with the participation of several universities and research centers of the Russian Federation in 2022.

References

  1. Канаматова Д. А. Обеспечение продовольственной безопасности Российской Федерации // Вестник евразийской науки. 2021. Т. 13. № 6. URL: https://esj.today/PDF/70ECVN621.pdf
  2. Нуриева Э. Н., Бакеева Л. В. Междисциплинарные связи как способ формирования общекультурных и общепрофессиональных компетенций // Вестник Казанского технологического университета. 2013. № 23. С. 222–225.
  3. Сергеева И. А., Сергеев А. Ю. Угрозы продовольственной безопасности России // Продовольственная политика и безопасность. 2014. № 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ugrozy-prodovolstvennoy-bezopasnosti-rossii.
  4. Солнышкина В. В. О современном инженерном проектировании // Известия ЮФУ. Технические науки. 2006. № 14. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/o-sovremennom-inzhenernom-proektirovanii
  5. Федоров А. А., Либерман И. В., Корягин С. И., Клачек П. М. Технология проектирования нейро-цифровых экосистем для реализации концепции Индустрия 5.0 // Научно-технические ведомости СПбГПУ. Экономические науки. 2021. Т. 14. № 3. С. 19–39. DOI: 10.18721/JE.14302
  6. Хитров Н. Б., Иванов А. Л., Завалин А. А., Кузнецов М. С. Проблемы деградации, охраны и пути восстановления продуктивности земель сельскохозяйственного назначения // Вестник ОрелГАУ. 2007. № 6.
  7. Чучалин А. И. Проектирование инженерного образования в перспективе XXI века: учеб. пособие / А. И. Чучалин: 2-е изд. перераб. и доп. М.: Логос, 2014. 232 с.
  8. Schummer J. From Nano-Convergence to NBIC–Convergence: “The best way to predict the future is to create it” // Governing Future Technologies. Springer Netherlands, 2009. P. 57–71.