Vol. 52 No. 12 (2022)
CROSS-BORDER INTERACTION

China-Mongolia-Russia Economic Corridor: Building Infrastructure Connectivity in the Face of Global Challenges

Z.B.-D. Dondokov
Buryatian Scientific Siberian Branch of RAS, Ulan-Ude
V.O. Namzhilova
Buryatian Scientific Siberian Branch of RAS, Ulan-Ude

Published 2022-11-24

Keywords

  • China-Mongolia-Russia economic corridor; transit opportunities; infrastructure transformation; global challenges; COVID-19 pandemic; border closure; freight transportation; confrontation; logistics chains

How to Cite

1.
Dondokov З-Д, Namzhilova В. China-Mongolia-Russia Economic Corridor: Building Infrastructure Connectivity in the Face of Global Challenges. ECO [Internet]. 2022 Nov. 24 [cited 2024 Oct. 2];52(12):52-71. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4542

Abstract

Russia’s increasingly tough confrontation with Western countries creates new geopolitical realities for collaboration between participants in the China-Mongolia-Russia economic corridor. In the context of reformatting foreign economic relations, the Mongolian direction can become the most important route, providing access for Russian goods to international markets and importing necessary products. The authors analyze the formation of a trilateral economic corridor of Russia, Mongolia and China, assess the impact of events in 2020–2022 on the implementation of its priority infrastructure projects. The ambiguous consequences of the pandemic for the railway and road freight transport are noted, the need for significant infrastructure reforms, primarily in the territory of Mongolia, to expand the transit opportunities of the Mongolian direction is emphasized.

References

  1. Безруков Л. А., Фартышев А. Н. Особенности внешней торговли Монголии: риски для России // Мировая экономика и международные отношения. 2022. № 3. С. 101–109. DOI: 10.20542/0131–2227–2022–66–3–101–109
  2. Григорьева Ю. Г. Монголия в условиях СOVID-19: основные вызовы и меры социально-экономического реагирования // Азиатско-Тихоокеанский регион: экономика, политика, право. 2022. Т. 24, № 1. С. 85–98. DOI: https://doi.org/10.24866/1813–3274/2022–1/85–98
  3. Даваасурэн А., Ариунжаргал Ч. О проблемах формирования экономического коридора Россия – Монголия – Китай // Регион: экономика и социология. 2021. № 3 (111). С. 184–202. DOI: 10.15372/REG20210308
  4. Епифанова Г. В. Великий чайный путь: история и современность // Цивилизация – Общество – Человек. 2016. № 1. С. 36–42.
  5. Игнатов И. А. Монгольская внешнеполитическая концепция «третьего соседа»: история, особенности и перспективы // Проблемы Дальнего Востока. 2022. № 1. C. 53–67. DOI: 10.31857/S013128120018310–2
  6. Кашин В. Россия, Китай и украинский кризис // Россия в глобальной политике [Эл. ресурс]. URL: https://globalaffairs.ru/articles/rossiya-kitaj-i-ukrainskij-krizis/ (дата обращения: 17.03.2022).
  7. Ли На. Инициатива «один пояс, один путь» как новая модель сотрудничества КНР с Россией и странами Центральной Азии // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Всеобщая история. 2018. Т. 10. № 4. С. 382–392. DOI: 10.22363/2312–8127–2018–10–4–382–392
  8. Макаров А.В., Макарова Е.В. Программа создания экономического коридора Китай – Монголия – Россия: проблемы и перспективы реализации // Проблемы Дальнего Востока. 2021. № 4. С. 84–94. DOI: 10.31857/S013128120015640–5
  9. Макаров А. В., Макарова Е. В., Андреев А. Б. Россия и Монголия: ретроспектива и перспективы экономического сотрудничества (к 100-летию установления дипломатических отношений) // Регион: экономика и социология. 2021. № 4 (112). С. 311–337. DOI: 10.15372/REG20210412
  10. Намжилова В.О. Российские приграничные регионы в развитии монгольского коридора // Вестник Бурятского научного центра СО РАН. 2018. № 4. С. 157–163. DOI 10.31554/2222–9175–2018–32–157–163
  11. Намжилова В. О. Российско-монгольские торгово-экономические отношения: дальневосточные перспективы // Регионалистика. 2021. Т. 8. № 1. С. 29–38. DOI: 10.14530/reg.2021.1.29
  12. Намжилова В.О., Батомункуев В.С. Монголо-китайская граница: преобразования приграничной инфраструктуры и влияние ЭПШП // Проблемы Дальнего Востока. 2021. № 1. C. 21–32. DOI: 10.31857/S013128120013887–6
  13. Санеев Б. Г., Попов С. П., Максакова Д. В. Моделирование развития газотранспортной системы Монголии с учетом возможностей международного сотрудничества // Известия Российской академии наук. Энергетика. 2022. № 2. С. 27–43. DOI: 10.31857/S0002331022020054
  14. Суходолов Я. А., Даваасурэн А. Тенденции развития внешнеторгового сотрудничества России с Монголией // Российский внешнеэкономический вестник. 2019. № 8. С. 18–30.
  15. Третьяков В. Г., Поздняков В.В. Из истории сдачи в эксплуатацию железнодорожного участка Улан-Удэ – Наушки / Иркутский историко-экономический ежегодник. 2010. Иркутск. С. 379–383.
  16. Третьяков В. Г., Третьяков В.В. К вопросу о выборе времени начала строительства железнодорожного участка Улан-Батор – Дзамын-Удэ (к 70-летию Улан-Баторской железной дороги) // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2019. Т. 64. № 4. С. 173–179. DOI: 10.26731/1813–9108.2019.4(64).173–179
  17. Филин С. А., Дугаржав Л. Стратегия инновационного развития железнодорожного транспорта в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке и актуальные проблемы российско-монгольского сотрудничества // Национальные интересы: приоритеты и безопасность. 2014. Т. 10. № . 26. С. 12–29.
  18. Alicia Campi. Mongolia and the Coronavirus Outbreak – Rethinking Strategies for Regional Integration // Mongolian Journal of International Affairs. 2020. Vol. 21. No. 1: 13–49. DOI: https://doi.org/10.5564/mjia.v21i0.1432
  19. Sanjmyatav Bazar. The Coronavirus Pandemic (COVID-19) and its Aftermath in Contemporary World Affairs // Евразийство и мир. 2020. № 1. С. 67–73. DOI: 10.18101/2306–630X-2020–1–61–70