DEVELOPMENT OF SCIENCE AND EDUCATION
Published 2022-07-26
Keywords
- academic science; Russian Academy of Sciences; RAS; reform; evaluation; attitude; adaptation; science policy; efficiency; prospects
How to Cite
1.
Ablazhey А. Reforming the Academic Sector of Science as Evaluated by the Academic Community. ECO [Internet]. 2022 Jul. 26 [cited 2024 Nov. 21];52(8):173-92. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4494
Abstract
The paper presents a retrospective analysis of several “waves” of Russian science reforms since 1992, with a focus on the events of 2013, and their consequences in the context of successive adaptive strategies of employees of research institutes of the Russian Academy of Sciences (on the example of the Siberian Branch of RAS). The information base of the research was the materials of empirical sociological research, including mass surveys, expert and focused interviews, conducted either by the author himself or with his active participation, in the institutes of the Siberian Branch of RAS and regional scientific institutions, from the mid-1990s to the mid-2010s, official documents of state bodies responsible for development and implementation of scientific policy in Russia, the research literature on the topic of the paper.References
- Аблажей А. М. Академические сообщества научных центров Сибирского отделения РАН: по материалам исследований 2009–2010 гг. // Социология науки и технологий. 2012. Т. 3. № 1. С. 14–23.
- Аблажей А. М. Радикальная реформа Российской академии наук: разработка, реализация, оценка научным сообществом // Идеи и идеалы. 2018. № 1. Ч. 2. С. 29–52. DOI: 10.17212/2075–0862–2018–1.2–29–52.
- Аблажей А. М., Гордиенко А. А., Дидикин А. Б., Петров В. В. Реформируемая наука. Новосибирск, 2018. 336 с.
- Аллахвердян А. Г. Динамика развития российской науки: кадровый и гендерный анализ // Науковедческие исследования. М.: ИНИОН РАН, 2018. С. 16–25. DOI: 10.31249/scis/2018.00.02
- Гордиенко А. А., Еремин С. Н., Плюснин Ю. М. Социальные характеристики научного сообщества новосибирского Академгородка. Новосибирск: Центр социальной адаптации, 1997a. 168 с.
- Гордиенко А.А., Еремин С. Н., Плюснин Ю. М., Путилов А.А, Аблажей А. М. Новосибирский Академгородок в 1996 г.: условия жизни и деятельности ученых // Социологические исследования. 1997b. № 12. С. 68–77.
- Гордиенко А.А., Плюснин Ю. М. Научное сообщество Академгородка в период трансформации общественной жизни России: социально-психологический аспект (мониторинг социально-психологического состояния научных коллективов ННЦ в 1992–1995 гг.). Новосибирск, 1995. 60 с.
- Гусев А. Б., Юревич М. А. Научная политика России-2021. М.: Буки Веди, 2021. 96 с.
- Дежина И. Г. Механизмы государственного финансирования науки в России. М.: ИЭПП, 2006. 130 с. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/mehanizmy-gosudarstvennogo-finansirovaniya-nauki-v-rossii/viewer.
- Дежина И. Г. Реформа РАН: причины и последствия для науки в России. Paris, IFRI, 2014. 29 с. URL: https://www.ifri.org/ru/publications/notes-de-lifri/russieneivisions/reforma-ran-prichiny-i-posledstviya-dlya-nauki-v-rossii.
- Плюснин Ю. М., Аблажей А. М. Государственная научная политика глазами «рядового ученого». Ситуативные стратегии поведения ученых в ответ на волны реформирования российской науки // Управление наукой: теория и практика. 2019. Т. 1. № 2. С. 38–57. DOI: 10.19181/smtp.2019.1.2.2.
- Положихина М.А. Неоднозначные итоги реформирования российской науки // Экономические и социальные проблемы России. Сб. науч. тр. 2019. № 2 (40). Наука в новых социально-экономических условиях: глобальный и национальный контексты. С. 100–138.
- Салтыков Б. Г. Российская наука – тяжелое время реформ // Российская наука: состояние и проблемы развития. Новосибирск, 1996. С. 23–28.
- Черныш М. Институт науки как пространство разноуровневых взаимодействий. Рецензия на книгу: Олейник А. Н. (2019) Научные трансакции в науке: сети и иерархии в общественных науках. М.: Инфра-М // Мир России. 2020. № 4. С. 204–216.