Vol. 52 No. 7 (2022)
ECONOMY SECTORS AND MARKETS

On the Long-Term Development Strategy of Russian Railways

S.A. Bykadorov
Siberian Transport University
E.B. Kibalov
Institute of Economics and Industrial Engineering, SB RAS, Novosibirsk

Published 2022-07-05

Keywords

  • strategy; Siberia and the Far East; Russian Railways; large-scale railway projects; natural monopoly; China; Silk Road; Asia-Pacific region; behavioral tactical state regulation; structural strategic state regulation

How to Cite

1.
Bykadorov С, Kibalov Е. On the Long-Term Development Strategy of Russian Railways. ECO [Internet]. 2022 Jul. 5 [cited 2024 Nov. 23];52(7):114-25. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4473

Abstract

The paper discusses debatable issues of the development strategy of the Russian railway transport in the light of the latest instructions of the President of the Russian Federation concerning the socio-economic development of Siberia and the Far East. Technological, economic and politico-military aspects are considered. Three variants of “Russian Railways” development strategy are proposed and evaluated by a group of experts, in which the issue of natural monopolism of the future management structure is solved in different ways. Attracting foreign investments, specifically Chinese ones, seems to be relevant for the development of the railway network east of the Urals.

References

  1. Белоусова Н. И., Васильева Е. М. Вопросы теории государственного регулирования и идентификации естественных монополий. М.: Ком Книга, 2006. 151 с.
  2. Быкадоров С. А., Кибалов Е. Б. Естественен ли монополизм ОАО «РЖД»? // ЭКО. 2013. № 7. С. 91–05.
  3. Быкадоров С. А., Кибалов Е. Б. К вопросу о совершенствовании модели управления железнодорожным транспортом России // ЭКО. 2018. № 3. С. 121–139. DOI:10.30680/ЕСО0131–7652–2018–3–121–140
  4. Быкадоров С. А., Кибалов Е. Б. Реформа железнодорожного транспорта: «последняя миля» // ЭКО. 2019. № 11. С. 156–171. DOI: 10.30680/ЕСО0131–7652–2019–11–156–171
  5. Кибалов Е. Б., Горяченко В. И., Хуторецкий А. Б. Системный анализ ожидаемой эффективности крупномасштабных проектов. Новосибирск: Изд-во ИЭОПП СО РАН, 2008. С. 141–149.
  6. Кибалов Е. Б., Кин А. А. Реформа железнодорожного транспорта: критический анализ и проблема оценки эффективности / Отв. ред. В. А. Крюков; ФАНО, РАН, Сиб. отд-е, ИЭОПП. Новосибирск: Изд-во ИЭОПП СО РАН, 2017. 159 с.
  7. Клейнер Г. Системная экономика как платформа развития современной экономической теории // Вопросы экономики. 2013. № 6.
  8. Клейнер Г. Б. Системная парадигма и системный менеджмент // Российский журнал менеджмента. 2008. Т. 6. № 3. C. 27–50.
  9. Корнаи Я. Системная парадигма // Вопросы экономики. 2002. № 4.
  10. Оценка общественной эффективности крупномасштабных железнодорожных проектов в ситуации неопределенности: неосистемный подход / Е. Б. Кибалов, В. Ф. Бузулуцков, К. П. Глущенко, М. В. Пятаев, А. Н. Сизов, Д. Д. Шибикин Сиб. гос. ун-т путей сообщения. Новосибирск: Изд-во СГУПС, 2020. 155 с.
  11. Петренко Е. А. Проблема монополизма на железнодорожном транспорте – Наука и прогресс транспорта // Вестник Днепропетровского национального университета железнодорожного транспорта. 2012. № 6. С. 296–300. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problema-monopolizma-na-zheleznodorozhnom-transporte (дата обращения: 13.04.2022).