Vol. 51 No. 8 (2021)
ECONOMICS OF ENTERPRISE

Management Functions IN Business Ecosystems

A. Kobylko
Central Economics and Mathematics Institute, RAS, Moscow

Published 2021-08-02

Keywords

  • ecosystem,
  • management,
  • strategy,
  • system economic theory,
  • ecosystem product,
  • ecosystem company
  • ...More
    Less

How to Cite

1.
Kobylko А. Management Functions IN Business Ecosystems. ECO [Internet]. 2021 Aug. 2 [cited 2024 Jul. 31];51(8):127-50. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4298

Abstract

The paper examines the issues of building activities management in development of business ecosystems. An ecosystem is a collection of firms and their products. Today, the management processes of such a complex structure are formed at the initial stage. They are formulated based on the principles of management of a large enterprise. But the ecosystem is more complex. It is necessary to apply the principles of management of an interbranch structure, not company management. The work substantiates the formation of a cluster of companies within the ecosystem responsible for the search and implementation of the concept of its development. A new value of this management subsystem is being formed. This is an exploratory research and the development of management influences based on their results. Such decisions are formed as a result of symbiosis. These are milder impacts compared to the management decisions of individual companies. They will take into account the specifics of the activities of various industries and their interaction with each other.

References

  1. Белоусов Д. Р., Пенухина Е. А. О построении качественной модели российской экосистемы ИКТ // Проблемы прогнозирования. 2018. № 3. С. 94–104.
  2. Завьялова Е. А., Кобылко А. А. Факторы риска экосистемной стратегии предприятия // Стратегическое планирование и развитие предприятий: материалы ХХI Всероссийского симпозиума. Москва, 10–11 ноября 2020 г. / Под ред. чл.- корр. РАН Г. Б. Клейнера. М.: ЦЭМИ РАН, 2020. С. 380–382. DOI 10.34706/978–5–8211–0783–1-s3–16.
  3. Захаров В. Я., Трофимов О. В., Фролов В. Г., Новиков А. В. Управление экосистемой: механизмы интеграции компаний в соответствии с концепцией «Индустрия 4.0» // Лидерство и менеджмент. 2019. Том 6. № 4. С. 453–468. DOI: 10.18334/lim.6.4.41197.
  4. Клейнер Г. Б. Промышленные экосистемы: взгляд в будущее // Экономическое возрождение России. 2018. № 2. С. 53–62.
  5. Клейнер Г. Б. Экономика экосистем: шаг в будущее // Экономическое возрождение России. 2019. № 1. С. 40–45.
  6. Клейнер Г. Б., Рыбачук М. А., Карпинская В. А. Развитие экосистем в финансовом секторе России // Управленец. 2020. Т. 11. № 4. С. 2–15. DOI: 10.29141/2218–5003–2020–11–4–1.
  7. Кобылко А. А. Особенности управления экосистемной компанией на примере инфокоммуникационных организаций // Экономика и качество систем связи. 2019а. № 4. – С. 3–10.
  8. Кобылко А. А. Экосистемные компании: границы и этапы развития // Экономическая наука современной России. 2019b. № 4. С. 126–136. DOI: 10.33293/1609–1442–2019–4(87)-126–136.
  9. Кобылко А. А., Рыбачук М. А. Оценка эффективности реализации экосистемной стратегии операторами связи в России // Экономика и управление:
  10. проблемы, решения. 2020. № 6. Т. 2. С. 63–72. DOI: 10.34684/ek.up.p.r.2020.06.02.009.
  11. Константиниди Х. А., Грибок Н. Н., Воробьёва М. А., Артюшкова А. Ю., Зинченко Н. В. Компания как экосистема: актуальные инструменты управления. Коллективная монография / Краснодар: Краснодарский ЦНТИ, 2020. 146.
  12. Маркова В. Д., Кузнецова С. А. Развитие стратегического менеджмента в цифровой экономике // Вестник Томского государственного университета. Экономика. 2019. № 48. С. 217–232. DOI: 10.17223/19988648/48/15.
  13. Маркова В. Д., Трапезников И. С. Современные формы партнёрства в бизнесе // Мир экономики и управления. 2016. Т. 16. № 16. С. 109–119.
  14. Полтерович В. М. От социального либерализма к философии сотрудничества // Общественные науки и современность. 2015. № 4. С. 41–64.
  15. Раменская Л. А. Применение концепции экосистем в экономико-управленческих исследованиях // Управленец. 2020. Т. 11. № 4. С. 16–28. DOI: 10.29141/2218–5003–2020–11–4–2.
  16. Тер-Григорьянц А.А., Деньщик М. Н. Механизм управления формированием и развитием инновационной экосистемы при переходе к новому технологическому укладу // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2019. № 3 (72). С. 101–109.
  17. Трофимов О. В., Захаров В. Я., Фролов В. Г. Экосистемы как способ организации взаимодействия предприятий производственной сферы и сферы услуг в условиях цифровизации // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2019. № 4 (56). С. 43–55.
  18. Adner R. Match your innovation strategy to your innovation ecosystem. Harvard Business Review. 2006. Vol. 84. No. 4. Рp. 98–107.
  19. Adner R. The Wide Lens: A new strategy for innovation. London, England: Penguin, 2012. 288 p.
  20. Alstyne M., Parker G., Choudary S. Pipelines, Platforms, and the New Rules of Strategy. Harvard Business Review. April 2016 Issue. Рp. 54–60 [Эл. ресурс]. URL: https://hbr.org/2016/04/pipelines-platforms-and-the-new-rules-of-strategy (дата обращения: 14.10.2020).
  21. Ceccagnoli M., Forman C., Huang P., Wu D. J. Co-creation of Value in a Platform Ecosystem: The case of enterprise software. MIS Quarterly. 2012. Vol. 36. No. 1. Рp. 263–290.
  22. Gawer A. Bridging Differing Perspectives on Technological Platforms: Toward an Integrative Framework. Research Policy. 2014. Vol. 43. No. 7. Рp 1239–1249.
  23. Iansiti M., Levien R. The Keystone Advantage: What the new dynamics of business ecosystems mean for strategy, innovation, and sustainability. Boston, MA: Harvard Business School Press. 2004. 255 p.
  24. Jacobides M. G., Cennamo C., Gawer A. Towards a theory of ecosystems. Strategic Management Journal. 2018. Vol. 39. No. 8. Рp. 2255–2276. DOI 10.1002/smj.2904.
  25. Jacobides M. G., Sundararajan A., Alstyne M. Platforms and Ecosystems: Enabling the Digital Economy. World Economic Forum / Briefing paper. February 2019. [Эл. ресурс]. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Digital_Platforms_and_Ecosystems_2019.pdf (дата обращения: 16.08.2020).
  26. Kapoor R., Lee J. M. Coordinating and competing in ecosystems: How organizational forms shape new technology investments. Strategic Management Journal. 2013. Vol. 34. No. 3. Рp. 274–296.
  27. Kobylko A. A. Telecommunication ecosystems: Special features of management and interaction. Upravlenets – The Manager. 2020. Vol. 11. No. 1. Pp. 15–23. DOI: 10.29141/2218–5003–2020–11–1–2.
  28. Laffont J., Rey P., Tirole J. Network Competition: I. Overview and Non-discriminatory Pricing. The RAND Journal of Economics. 1998.Vol. 29. No. 1. Pp. 1–37.
  29. Metcalfe B. Metcalfe’s Law after 40 Years of Ethernet. Computer. 2013. Vol. 46, No. 12. Pp. 26–31. DOI: 10.1109/MC.2013.374.
  30. Moore J. F. The Death of Competition: Leadership and Strategy in the Age of Business Ecosystems, Harper Business, New York, 1999. 324 p.
  31. Parker G., Alstyne M. W., Choudary S. Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economy and How to Make Them Work for You. W. W. Norton & Company, 2016. 352 p.
  32. Rothschild М. Bionomics: Economy as Business Ecosystem. Beard Books, 1990. 444 p.
  33. Tansley A. The Use and Abuse of Vegetational Concepts and Terms. Ecology. 1935. Vol. 16. No. 4. Pp. 284–307.
  34. Teece D. J. Explicating Dynamic Capabilities: The nature and microfoundations of (sustainable) enterprise performance. Strategic Management Journal. 2007. Vol. 28. No. 13. Pp. 1319–1350.
  35. Tobias J. Accessibility and Product Ecosystems. The Information Society. 2007. Vol. 23. No. 3. Pp. 183–186. DOI: 10.1080/01972240701323598