MONITORING OF ECONOMIC TRANSFORMATION
The Law Enforcement Reform and Regulatory Guillotine: What’s the Outcome from the Business Perspective
Published 2021-07-13
Keywords
- state regulation,
- administrative costs,
- regulatory enforcement and inspections activity,
- mandatory legal requirements,
- regulatory burden
- sociological survey,
- businesses ...More
How to Cite
1.
Yughakov В, Dobrolyubova Е, Pokida А, Zybunovskaya Н. The Law Enforcement Reform and Regulatory Guillotine: What’s the Outcome from the Business Perspective. ECO [Internet]. 2021 Jul. 13 [cited 2024 Dec. 22];51(7):151-70. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4285
Abstract
The paper evaluates the outcomes of state regulatory and law enforcement reforms from the perspective of Russian private businesses. The analysis is based on the outcomes of representative sociological surveys of private businesses conducted by RANEPA in 2017, 2020, and 2021. The research demonstrates that so far, the reforms have not influenced business perceptions of adequacy and easiness of compliance with mandatory regulatory requirements. While perceptions of individual entrepreneurs have somewhat improved, the representatives of medium and large businesses more often point out the excessive nature of state regulations. Some 44.8 percent of survey respondents noted that regulatory related costs have grown for the past year. The ratio of businesses recognizing positive impact of regulatory enforcement activities has dropped compared to the base level at the outset of the reform. Noteworthy, private businesses find many areas envisaged by the reforms relevant. The fact that some 60.2 percent of businesses express trust in regulatory enforcement and inspection bodies provides some grounds for hope that further reforms may be more successful.References
- Алехнович А. О., Анучин Л. Л. Оценка и корректировка правоприменительной практики контрольных и надзорных органов: индекс административного давления // Вопросы государственного и муниципального управления. 2021. № 1. С. 7–29.
- Артеменко Е. А. «Регуляторная гильотина»: анализ проектов новых структур нормативного регулирования // Вопросы государственного и муниципального управления. 2021. № 1. С. 30–55.
- Голодникова А. Е., Ефремов А. А., Цыганков Д. Б. Под знаком «регуляторной гильотины»: как разорвать замкнутый круг дерегулирования и ре-регулирования? // Закон. 2021. № 2. С. 105–117.
- Дмитриева Н. Е., Плаксин С. М., Синятуллина Л. Х. Оценка издержек организаций на сбор статистической отчетности, или сколько стоит показатель // Вопросы государственного и муниципального управления. 2018. № 2. С. 71–93
- Мартынов А. В. Перспективы применения механизма «регуляторной гильотины» при реформировании контрольно-надзорной деятельности // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2019. № 5. С. 143–165.
- Регуляторная гильотина // Закон. 2019. № 2. С. 20–36.
- Южаков В. Н., Добролюбова Е. И., Покида А. Н., Зыбуновская Н. В. Результативность и эффективность контрольно-надзорной деятельности государства: мнение бизнеса и граждан. М.: Изд. дом «Дело» РАНХиГС, 2021. 328 с.
- He C., Han G., Liu Y. Food safety satisfaction in China and its influencing factors: Empirical study with a hierarchical linear model // Safety. 2019. Vol. 5(1). DOI: 10.3390/safety5010017
- OECD Measurement and Reduction of Administrative Burdens in Greece. An Overview of 13 Sectors. Paris, OECD Publ., 2014. DOI: https://dx.doi.org/10.1787/9789264213524-en
- Parker D., Kirkpatrick C. Measuring Regulatory Performance. The economic impact of regulatory policy: a literature review of quantitative evidence. Paris, OECD Publ., 2012.
- SCM-Network. International Standard Cost Model Manual. 2006. URL: https://www.oecd.org/regreform/regulatory-policy/34227698.pdf (дата обращения: 20.04.2021).
- Voermans W. To measure is to know: the quantification of regulation // The Theory and Practice of Legislation. 2015. Vol.3(1). P. 91–111, DOI: 10.1080/20508840.2015.1041706