Vol. 51 No. 1 (2021)
Cover story: THE ARCTIC: DRIVERS OF CHANGE

Bifurcations of the Fate of a Frontier City: Igarka Lessons

N. Zamyatina
Lomonosov Moscow State University, Institute of Regional Consulting, Moscow
Bio

Published 2021-01-13

Keywords

  • Northern Sea Route,
  • Arctic,
  • single-industry town,
  • export of raw materials,
  • economic crisis,
  • location,
  • diversification,
  • development base,
  • knowledge development,
  • boom&bust cicles
  • ...More
    Less

How to Cite

1.
Zamyatina Н. Bifurcations of the Fate of a Frontier City: Igarka Lessons. ECO [Internet]. 2021 Jan. 13 [cited 2024 Sep. 1];51(1):67-92. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4179

Abstract

On the example of Igarka, the city that started the industrial use of the Northern Sea Route for the export of raw materials, the mechanism of evolution of a frontier city is considered. A frontier city is understood as a city created in an area of new development in connection with a new type of resource introduced into circulation. After the first, pioneering phase of development, such a city evolves according to one of the two scenarios: either a single-industry settlement, or a city-base for further development. A single-industry city is effective for a short period of time, but when the resource is depleted or its operational conditions change, it loses its viability. The development base provides conditions for exploitation of all new resources, in fact, it is a reproduction of the frontier. These functions can be preserved in the city after depletion of the initial resource. Igarka followed the first path, and the author wonders how predetermined this choice was.

References

  1. Assche Van, K., Deacon, L., Gruzmacher, M. et al. Boom & Bust: A Guide to managing ups and downs in communities. Edmonton, Alberta, University of Alberta, 2016. 234 p. Аvailable at: https://issuu.com/uaextension/docs/boom_and_bust_a_guide/
  2. Баранский Н. Н. Экономико-географическое положение // Избр. тр.: Становление советской экономической географии. М., 1980. 287 с.
  3. Голенков В. Е. Совершенствование технико-экономической оценки развития регионального водного транспорта на примере транспортной системы «Енисей – Северный Морской путь». Автореф. дисс. на соиск. уч. ст.к.э.н. С.- Петербург, 2007.
  4. Гонина Н. В. Проблемы укоренения городского населения на Енисейском Севере в 50–80-х годах ХХ века // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия «Социальные и гуманитарные науки». 2016. № 5. С. 5–16.
  5. Горчаков Р. Удивительная Игарка. Красноярск: Медведь, Инкомбук. 1995. 210 с.
  6. Замятина Н. Ю. Северный город-база: особенности развития и потенциал освоения Арктики // Арктика: экология и экономика. 2020. Т. 38, № 2. С. 4–17. DOI: 10.25283/2223–4594–2020–2–4–17.
  7. Замятина Н. Ю., Гончаров Р. В. Арктическая урбанизация: феномен и сравнительный анализ // Вестник Московского университета. Серия 5: География. 2020. № 4. С. 69–82. URL: https://vestnik5.geogr.msu.ru/jour/article/view/718
  8. Замятина Н. Ю., Пилясов А. Н. Инновационный поиск в монопрофильных городах: блокировки развития, новая промышленная политика и дорожная карта перемен. М.: УРСС. 2015. 216 с.
  9. Игарка / Ред.: Остроумова, Брилинский, Чепурнов. [Игарка]: издание Игарского горсовета, Красноярск: Красноярский рабочий. 1935, 45 с.
  10. Космачёв К. П. Пионерное освоение тайги (экономико-географические проблемы). Новосибирск: Наука, 1974. 143 с.
  11. Крюков В. А. Моногорода и освоение сырьевых ресурсов на стадии высокой степени зрелости ресурсной базы // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Политические, социологические и экономические науки. 2019. Т. 4. № 1. С. 98–105.
  12. Мельникова Л. В. Глава 1: Освоение Сибири в зеркале либеральной экономической науки // Проблемные регионы ресурсного типа: Азиатская часть России / Под ред. В. А. Ламина, В. Ю. Малова. Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2005. С. 34–47.
  13. Мосунов В. П., Никульников Ю. С., Сысоев А. А. Территориальные структуры районов нового освоения. Новосибирск: Наука, 1990. 153 с.
  14. Мы из Игарки: Недетская судьба детской книги / Авт.-сост. М. Мишечкина и А. Тощев. М.: Возвращение: Игарский музей вечной мерзлоты, 2000. 134 с.
  15. Наумов А. С. Феномен фронтира и сельскохозяйственные районы // Региональные исследования. 2018. № 2 (60). С. 13–24.
  16. Пилясов А. Н. Закономерности и особенности освоения Северо-Востока России (ретроспектива и прогноз). Магадан: СВКНИИ ДВО РАН, 1996. 145 с.
  17. Славин С. В. Промышленное и транспортное освоение Севера СССР. М.: Экономиздат, 1961. 302 с.
  18. Сысоев А. А. Экономико-географические аспекты изучения баз освоения // Теория хозяйственного освоения территории / Ред. К. П. Космачев. Иркутск: Ин-т географии Сибири и Дальнего Востока Сибирского отделения АН СССР, 1979. 127 с.
  19. Тёрнер Фредерик Дж. Фронтир в американской истории / Пер. с англ. М.: Весь Мир, 2009. 304 с.
  20. Borneman W. Alaska: Saga of a Bold Land. 1st edition. NY: Perennial, 2003.
  21. Developing Frontier Cities: Global Perspectives- Regional Contexts / Ed. by Harvey Lithwick and Yehuda Gradus. Springer Science+Business Media B. V. 2000
  22. Huskey L. Alaska’s Economy: The First World War, Frontier Fragility, and Jack London // Northern Review. 2017. № 44. P. 344.
  23. Innis, H. The Fur Trade in Canada: An Introduction to Canadian Economic History. Toronto: University of Toronto Press. 1930.
  24. International economics: theory & policy/Paul R. Krugman, Maurice Obstfeld, Marc J. Melitz.–9th ed. Prentice Hall, 2011. 736 p.
  25. Krugman, P.R., Obstfeld, M. and Melitz, M.J. (2011). International economics: theory & policy. 9th ed. Prentice Hall. 736 pp.
  26. Zamiatina, N. Yu. (2020). Igarka as a frontier: lessons from the pioneer of the Northern Sea Route. J. Sib. Fed. Univ. Humanit. Soc. Sci., 13(5), 783–799. DOI: 10.17516/1997–1370–0607