Vol. 50 No. 9 (2020)
REGIONAL DEVELOPMENT

Competitive Advantages and Infrastructure Restrictions in the Republic of Tyva: Challenges of the Time

A. Asaul
Saint Petersburg State University of Architecture and Civil Engineering
Bio
M. Asaul
Moscow Automobile and Road State Technical University
Bio
Yu. Levin
Moscow State Institute of International Relations
Bio
V. Sevek
Dean of Tuva State University, Kyzyl
Bio

Published 2020-09-03

Keywords

  • Angara-Yenisei macro-region,
  • spatial development,
  • investment climate,
  • socio-cultural development,
  • economic development,
  • human potential
  • ...More
    Less

How to Cite

1.
Asaul А, Asaul М, Levin Ю, Sevek В. Competitive Advantages and Infrastructure Restrictions in the Republic of Tyva: Challenges of the Time. ECO [Internet]. 2020 Sep. 3 [cited 2024 Aug. 8];50(9):156-68. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4111

Abstract

The paper considers the potential of structural transformations of the Republic of Tyva with account of specific features of its territory in the context of the new spatial development strategy of Russia and long-term interests of the state in the Angara-Yenisei macro-region. Its objective is development of and argumentation for a new vision of the role of the state as a coordinator and regulator of achieving Russia’s strategic interests in the Asia-Pacific region. The paper identifies main directions of future development of the Republic of Tuva in the context of structural transformation policy. It is proposed to use tools that stimulate investment activity to solve the problems of structural deformations of the economy of the Republic of Tuva. The conclusion suggests that the systemic process of increasing the efficiency of using the resource potential and creating an attractive environment for investors in the Republic of Tyva requires not only greater involvement of government structures through specific regulatory measures but also using a wide range of indirect methods based on approaches for coordination of socio-cultural and economic development.

References

  1. Асаул М. А., Малыгин И. Г., Мохов А. Е. Международные транспортные коридоры Евразии и Экономический пояс Шелкового пути //Евразийская интеграция: экономика, право, политика. 2019. № 4. C. 33–40.
  2. Балакина Г. Ф., Поподько Г. И. Целевые экономические зоны как инструмент развития депрессивных регионов // Экономическое возрождение России. 2014. № 3 (41). С. 146–150.
  3. Балакина Г. Ф. Стратегические направления развития Республики Тыва в перспективе до 2030 г. // Природные ресурсы, среда и общество. 2019. № 2 (2). С. 25–32.
  4. Дабиев Д. Ф., Дабиева, У. М. Проблемы и перспективы развития сельского хозяйства Тувы // Проблемы современной экономики. 2015. № 3 (55). С. 280–282.
  5. Донгак Б. А. Организация предпринимательской деятельности посредством создания этнокластеров в Республике Тыва. Автореф. дисс. канд. экон. наук. СПб., 2015. 19 с.
  6. Зубаревич Н. В. Стратегия пространственного развития: приоритеты и инструменты // Вопросы экономики. 2019. № 1. С. 135–145.
  7. Комашинский В. И., Шаталова Н. В., Асаул А. Н. Когнитивная экономика и транспорт // Технологии построения когнитивных транспортных систем Материалы всероссийской научно-практической конференции. ФГБУН Институт проблем транспорта им. Н. С. Соломенко Российской академии наук. 2019. С. 21–29.
  8. Лебедев В. И. Освоение минерально-сырьевой базы Республики Тыва // В сборнике: Региональная экономика: технологии, экономика, экология и инфраструктура. Материалы 2-й Международной научно-практической конференции. Кызыл, 2017. С. 199–212.
  9. Левин Ю. А., Павлов А. О. Анализ конкурентоспособности и условий ведения бизнеса на Дальнем Востоке // Финансовый бизнес. 2019. № 1 (198). С. 20–23.
  10. Пале С. В. Торгово-транспортные перспективы России и Азии // Юго-Восточная Азия: Актуальные проблемы развития. 2018. Т. 1. № 2 (39). С. 35–39.
  11. Поподько Г. И. Пути преодоления неравенства социально-экономического развития отсталых регионов (на примере Республика Тыва) //Региональная экономика: теория и практика. 2017. Т. 9. № 4(31). С. 315–328
  12. Поянова О. С., Краснова Т. Г. Мировой опыт снижения региональной социально-экономической интеграции // Международный журнал прикладных наук и технологий Integral. 2020. № 1. С. 27. DOI: 10.24411/2658–3569–2020–10005
  13. Самуха В. И., Краснова Т. Г., Трусова С. В. Модель создания и реализации межрегионального проекта «Енисейская Сибирь»//Известия Байкальского государственного университета. 2019. Т. 29. № 2. С. 324–331. DOI: 10.17150/2500–2759.2019.29(2).324–331
  14. Севек В. К., Сагааноол К. Б., Ооржак А. М. Анализ транспортной инфраструктуры Республики Тыва // Научное обозрение: теория и практика. 2017. № 11. С. 72–81.
  15. Соян Ш. Ч. Условия трудоустройства в Республике Тыва в оценках населения // Социологические исследования. 2020. № 6. С. 140–144.
  16. Acemoglu D., Robinson J. Why Nations Fail. Crown Business, NY. 2012. 704 p.
  17. Minakir P. A., Dzhurka N. G. The methodological foundation of sparital studies in economics. Herald of the Russian Academy of Sciences. 2018. Т. 88. No. 4. Pp. 281–288.
  18. Shvetsov A. N. Growth points or black holes: how efficient are state stimulation tools for territorial development? // Regional Research of Russia. 2017. Т. 7. No. 2. Pp. 108–119.