Vol. 49 No. 6 (2019)
DEBATES

Improvement of Territorial Electric Power Policy in Monotowns of Russia

A. Gibadullin
State University of Management; National Research University “Moscow Energy Institute”; Moscow Institute of Technology,
Bio
V. Pulyaeva
Financial University under the Government of the Russian Federation
Bio
E. Haritonova
Financial University under the Government of the Russian Federation
Bio
N. Haritonova
Financial University under the Government of the Russian Federation, Moscow
Bio

Published 2019-06-05

Keywords

  • monotown,
  • electric power industry,
  • city-forming organization,
  • state support,
  • tariff

How to Cite

1.
Gibadullin А, Pulyaeva В, Haritonova Е, Haritonova Н. Improvement of Territorial Electric Power Policy in Monotowns of Russia. ECO [Internet]. 2019 Jun. 5 [cited 2024 Jul. 13];49(6):164-81. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/3821

Abstract

One of the peculiarities of Russia is a significant number of single-industry towns, many of which turned out to be extremely vulnerable in the situation of continuous economic reforms and crises. Deteriorating socio-economic situation and the popular living standards in single-industry settlements has always attracted the attention of the public, the scientific community, and the country’s leadership. There are federal and regional programs adopted and implemented to support such municipalities. Our analysis of the existing regulatory framework governing the status and additional funding of monotowns in the Russian Federation, as well as scientific publications on their problems, showed that development of electric power industry in these localities remains beyond the attention of both legislators and scientists. This fully applies even to energy single-industry towns, where generating stations are city-forming organizations. Assessment of the profile of energy companies in such cities showed that, in comparison with the industry average indicators, they are distinguished by a higher degree of depreciation of fixed assets and low financial results. It is not possible to overcome this lag without attracting additional investment. The authors propose a possible solution to this problem in redistribution of electricity tariffs in single-industry towns, increasing the share of funds attributable to generation. It is assumed that this mechanism should be implemented openly and publicly under state and municipal control. This will produce an additional stream of targeted funds, making it possible for power plants to upgrade equipment.

References

  1. Антонов Г. Д., Иванова О. П., Антонова И. С. Подход к управлению проектами диверсификации моногорода (на примере Кузбасса) // Национальные интересы: приоритеты и безопасность. 2012. № 7. С. 15–22.
  2. Ахмедова Д. Р. Эффективность профессиональной социализации в условиях моногорода // Управление мегаполисом. 2012. № 3. С. 30–35.
  3. Воротников А. М. Финансирование проектов создания и развития локальной энергетики [Эл. ресурс]. URL: https://energy.s-kon.ru/a-m-vorotnikov-finansirovanie-proektov-sozdaniya-i-razvitiya-lokalnoj-energetiki/ (дата обращения: 27.09.2018).
  4. Гибадуллин А. А. Механизмы финансирования производственных комплексов электроэнергетики // Энергетика Татарстана. 2013. № 2 (30). С. 69–74.
  5. Землянский Д. Ю., Ломанов С. В. Сценарии развития монопрофильных городов России // Вестник Московского университета. Серия 5: География. 2014. № 5. C. 69–74.
  6. Зубаревич Н. В. Регионы России: неравенство, кризис, модернизация. М.: Независимый институт социальной политики, 2010. 160 с.
  7. Иванова О. П. Создание аутсорсингового центра как инструмент формирования условий для диверсификации экономики моногородов // Сибирская финансовая школа. 2015. № 1 (108). С. 9–12.
  8. Ишимов В. М., Капицын В. М. Моногорода: организация устойчивого развития // Самоуправление. 2011. № 3. С. 14–15.
  9. Касымова Н. Б., Харитонова Н. А. Особенности организации системы контроллинга как инструмента антикризисного управления в электроэнергетическом комплексе Кыргызской республики // Управление экономическими системами: электронный научный журнал. 2014. № 6 (66). С. 28.
  10. Кузнецов Н. В. Финансовое обеспечение электроэнергетических предприятий России в условиях реализации программ развития отрасли // Фундаментальные исследования. 2014. № 8. Ч. 6. С. 1431–1438.
  11. Матюгина Э. Г., Ярушкина Н. А. Развитие модели управляющего взаимовлияния элементов урбанистической системы (моногородов) // Экономика и предпринимательство. 2015. № 10–1 (63–1). С. 564–568.
  12. Милькина И. В. Актуальные проблемы развития малого предпринимательства в моногородах // «Экономика и управление отраслями, комплексами на основе инновационного подхода», Международная науч.-практ. конф. (Элиста, 28 марта 2014 г.). С. 439–442.
  13. Павлова А. Н. Специфические особенности рынка труда моногорода (на примере Северодвинска) и пути их решения // Новый университет. Серия: Экономика и право. 2012. № 3. С. 22–27.
  14. Петрина О. А. К вопросу о государственной поддержке монопрофильных городов // Научный диалог: экономика и менеджмент: сборник научных трудов по материалам VII международной научной конференции. Международная научно-исследовательская федерация «Общественная наука». 2017. С. 25–28.
  15. Подугольникова М. О., Гулиев Т. М., Набатова О. В. Моделирование инфраструктуры диверсификации экономики моногорода // Вестник Сибирского государственного аэрокосмического университета им. академика М. Ф. Решетнева. 2016. Т. 17. № 4. С. 1104–1112.
  16. Ряховская А. Н., Полякова А. Г. Модернизация российских моногородов: стратегические ориентиры институционального реформирования // Эффективное антикризисное управление. 2016. № 4 (97). С. 54–65.
  17. Хайдаров Р. Р. Состояние экологии как фактор устойчивого развития моногорода // Власть. 2013. № 2. С. 072–075.
  18. Харитонова Н. А., Харитонова Е. Н., Пуляева В. Н., Кунанбаева К. Б. Проблемы управления градообразующими организациями черной металлургии // Металлург. 2016. № 6. С. 4–13.
  19. Чернов С. С., Фильченкова М. В. Специфика целевых инвестиций в энергетике // Бизнес. Образование. Право. Вестник Волгоградского института бизнеса. 2015. № 3 (32). С. 105–109.
  20. Biryukov, V. V. The formation of territorial innovation models. Indian Journal of Science and Technology. 2016. Vol. 9. No. 12. P. 89534. DOI: 10.17485/ijst/2016/v9i12/89534
  21. Gibadullin, A.A., Pulyaeva, V.N., Yerygin, Y. V. The Need for a Digital Substation during the Digitalization of Energy. International Youth Scientific and Technical Conference Relay Protection and Automation, RPA, 2018. Р. 8537223.
  22. Gibadullin, A.A., Bortalevich, S.I., Yerygin, Y. V. Dynamic Invariance of the Electric Power System. Advances in Economics, Business and Management Research. Vol. 47. 2019. Pp. 299–302.
  23. Leibenstein, H. Allocative Efficiency vs. X-Efficiency.American Economic Review. 1966. Vol. 56 (3). Рp. 392–415.
  24. Satybaldina, E. V. Specific character of life of modern uralsmonotown.Middle East Journal of Scientific Research. 2013. Vol. 17. No. 7. Рp. 982–985.
  25. Sechina, A., Pokrovskaia, N.V., Fedenkova, A., Kurmel, G. Corporate social responsibility as a tool to insure the well-being of monotowns in Russia. Proceedings of the 2016 Conference on Information Technologies in Science, Management, Social Sphere and Medicine (ITSMSSM 2016) “ACSR: Advances in Computer Science Research” Editors: Olga Berestneva, Alexei Tikhomirov, Andrey Trufanov. 2016. Рp. 439–441.
  26. Trifonov, V., Loyko, O., Nesteruk, D., Zhironkin, S., Strekovtsova, E. (2017). Managing a monotown as a priority social and economic development area. AIP Conference Proceedings Proceedings of the III International Young Researchers Conference. Vol. 1800, Issue 1. Article number 050009.
  27. Zamyatina, N.A. Pilyasov, A. Single-Industry Towns of Russia: Lock-In and Drivers of Innovative Search. Foresight. 2016. Vol. 10. No. 3. Рp. 53–64.