INVESTMENT, INNOVATION & INDUSTRIAL POLICIES
Russian Manufacturing Subsidiaries of Multinational Corporations: Conditions of Creation and Implementation of Effective Innovation Routines
Published 2019-03-26
Keywords
- MANUFACTURING,
- MULTINATIONAL CORPORATIONS,
- ORGANIZING FOR INNOVATIONS
How to Cite
1.
Gurkov И. Russian Manufacturing Subsidiaries of Multinational Corporations: Conditions of Creation and Implementation of Effective Innovation Routines. ECO [Internet]. 2019 Mar. 26 [cited 2024 Nov. 22];43(6):112-3. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/2188
Abstract
Through a series of observations of Russian manufacturing facilities of multinational corporations (MNCs) we tried to reveal the overall goals and patterns of organizing of innovation works. We found that being oriented towards simultaneous acheivement of global quality standards and low production costs, manufacturing subsidiaries have implemented numerous effective innovation routines.References
1.
В статье использованы результаты, полученные в ходе выполнения проекта № 11-01-0022, реализованного в рамках Программы Научный фонд НИУ ВШЭ в 2012-2013 гг. Автор благодарит В. Коссова, Е. Моргунова, М. Шерешеву, А. Гольдберга и З. Саидова за участие в проведении интервью, а также опрошенных руководителей и менеджеров -за интереснейшие встречи, за согласие использовать данные об их компаниях и ценные комментарии и замечания, сделанные в процессе подготовки статьи.
2.
Гурков И.Б., Моргунов Е.Б. Мотивация руководителей средних российских предприятий к инновациям // ЭКО. - 2011. - № 2. - С. 84-96. 2Gurkov, I. Why some Russian industrial companies innovate regularly: determinants of firms decisions to innovate and associated routines // Journal for East European Management Studies, to appear in No.1. - 2013. URL: http://ssrn.com/abstract-2039053 или DOI:10.2139/ssrn.2039053
3.
Гурков И.Б., Гольдберг А.С., Шибанова О.А. Инновационный процесс в российской медико-фармацевтической отрасли -в поисках ростков новой экономики//ЭКО. -2010. -№ 3. -C. 76-93.
4.
Гурков И.Б. Кризис стратегии и стратегия кризиса. Поведение российских компаний накануне и в ходе экономической рецесии // ЭКО. - 2009. - № 5. - С. 3-34.
5.
Emerging Markets Insight. Food and Beverage Sector Russia. February 2012.
6. Gurkov. I., Settles, A. A dominant archetype of the HRM system in Russian industrial companies in post-recession times//International Journal of Human Resource Management, forthcoming. URL: http://ssrn.com/abstract-2039033 или DOI:10.2139/ssrn.2039033
7. Birkinshaw, J. and Ridderstrеle, J. Fighting the corporate immune system: a process study of subsidiary initiatives in multinational corporations // International Business Review. - 1999. - Vol. 8. - Р. 149-180 Birkinshaw, J., Bouquet, C., Ambos, T.C. Managing executive attention in the global company // MIT Sloan Management Review. - 2007. - Vol. 48. - № 4. Р. 39-45.
8. Так, линейка новых продуктов компании ROCKWOOL (Лайт Баттс Скандик) подчеркивает свое скандинавское качество (см. URL: http://guide.rockwool.ru/products/building_insulation/scandic.aspx)
9. Гурова Т., Ивантер А. Мы ничего не производим//Эксперт. -2012. -№ 47 (829).
10. URL: http://www.gks.ru/bgd/regl/b10_61/Main.htm
11. URL: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/fields/2048.html#125
12. Кстати, долю занятых в промышленности в 30% и выше имеют такие передовые промышленные державы, как Бангладеш (30%), Тунис (31), Болгария (35), Бутан (39), Белоруссия (45), Бруней (63), Бахрейн (79%) URL: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/fields/2048. html#125
13. Пока существует единственная книга об опыте глобальной корпорации в России: Pepper, J. Russian Tide. Cincinati. OH, 2012, написанная бывшим президентом компании P&G и изданная самой компанией (на англ. яз.).