Vol. 49 No. 2 (2019)
DEBATES

Credit Cards Market in Russia: Myths and Reality

Yu. Ezroh
Novosibirsk State University of Economics and Management National Research
Bio

Published 2019-01-31

Keywords

  • Grace period,
  • debt load,
  • grace period,
  • consumer credit,
  • retail bank credit

How to Cite

1.
Ezroh Ю. Credit Cards Market in Russia: Myths and Reality. ECO [Internet]. 2019 Jan. 31 [cited 2024 Nov. 28];49(2):153-7. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/1778

Abstract

The article disproves the current myths about the functioning of the credit card market in Russia in the area of: a) the insignificance of the banking segment; b) the «usual» cost of borrowing; c) ease of use of grace-periods (preferential interest-free periods); d) low impact on the growth of borrowers’ debt load; e) the possibility of using non-activated cards as a strategic financial reserve; e) economic attractiveness of a new type of credit card – installment cards; g) foreign experience in the functioning of the credit card market in developed countries (using the example of the UK). On the basis of analysis carried out by the author, he has formulated a number of major problems that impede the effective development of the credit card market in Russia at the present stage and suggested a number of debatable solutions.

References

  1. Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры. М.: Культурная революция, Республика. 2006. 269 с.
  2. Голдовский И. М. Основные тенденции развития карточных технологий // Банковское дело. 2014. № 1. С. 70–75.
  3. Голоядов М. Е. Кредитные карты с льготным периодом – заманчиво, удобно и опасно // Вестник Университета (Государственный университет управления). 2013. № 1. С. 225–228.
  4. Гришина Е. А. Тенденции развития кредитных услуг, предоставляемых коммерческими банками // Финансы и кредит. 2016. № 28 (700). С. 18–27.
  5. Никулина С. И. Урумов Т. Р., Раков И. Д. Ключевые принципы ответственного кредитования и регулятивные подходы в развитых странах и в России // Финансовая аналитика: проблемы и решения. 2015. № 12. С. 38–47.
  6. Сергодеева Е. А., Мищенко Е. Ю. Теории общества потребления в современной философии // Гуманитарные и юридические исследования. 2014. № 4. С. 149–153.
  7. Третьякова С. Н. Реалистичность кредитных индикаторов в условиях экспансии кредитных карт // Банковское дело. 2013. № 9. С. 57–60.
  8. Эзрох Ю. С. Российское банкострахование в розничном сегменте: мифы и реальность // Вопросы экономики. 2018. № 5. С. 92–109.