Published 2018-07-15
Keywords
- RECYCLING,
- DISPOSAL FEE,
- ENVIRONMENTAL FEE,
- FINANCING,
- WASTE
- DISPOSAL ...More
How to Cite
1.
Koroleva Л. Where to Get Money for Recycling?. ECO [Internet]. 2018 Jul. 15 [cited 2024 Nov. 25];46(10):142-55. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/1578
Abstract
The article proves the limitations of existing in Russia financial mechanism of waste recycling, based on the pre-disposal fees, and the necessity of its reforming according with the advanced concepts and experience of foreign countries. The aim is to develop alternatives in reforming of fiscal instruments of recycling financing, which contributes to the formation of a recirculation reproduction. There is a rather-legal analysis of instrumental and social values and structures of disposal and environmental fees in the mechanism of recycling financing in the article. It is proposed within the framework of disposal fee to initiate recurrent financing mechanism, advancing subsidization of development projects in recycling industry. The amount of the fee should depend on the disposal value of the transport vehicle. It is recommended to make the environmental fee visible to the consumers. The alternatives of distribution of financial responsibility for the waste collection and the principles of fiscal regulation of recycling are identified. Usage of these proposals in practice will contribute to the development of recycling as a special growth factor of neo-industrial economy.References
1.
Багратуни С. А. Утилизационный сбор -как мера протекционизма, обеспечивающая национальную экономическую безопасность РФ//Экономика и предпринимательство. -2016. -№ 1-2 (66-2). -С. 212-217.
2.
Гинзбург Ю. В. Утилизационный сбор в Евразийском экономическом союзе: сравнительно-правовой анализ//Реформы и право. -2014. -№ 3. -С. 3-6.
3.
Карпенко С. В., Ордынская М. Е., Силина Т. А. К вопросу об утилизационном сборе в Российской Федерации//Научные труды SWorld. -2014. -Т. 25. -№ 4. -С. 6-9.
4.
Реут А. В. Фискальная и регулирующая функции утилизационного сбора//Финансовое право. -2013. -№ 3. -С. 17-20.
5.
Герасимов В. С., Соловьев С. А., Игнатов В. И. Утилизационный сбор -важнейший фактор обеспечения эффективной утилизации сельскохозяйственной техники//Техника и оборудование для села. -2014. -№ 10 (208). -С. 37-39.
6.
Кузьмин Д. В. Экономическое обоснование оптимального размера утилизационного сбора с легковых автомобилей в России//Финансовая аналитика: проблемы и решения. -2013. -№ 5. -С. 10-14.
7.
Зарипов В. М., Захарова Ю. C. Правовые изъяны экологического сбора//Налоговед. -2015. -№ 4. -С. 12-19.
8.
Пономарева Н. В., Голубцова Е. В. О введении экологического сбора//Финансы. -2015. -№ 12. -С. 29-32.
9.
Шингаркина В. С., Волков В. И. Законодательное обеспечение утилизации твердых коммунальных отходов//Евразийское Научное Объединение. -2015. -Т. 1. -№ 3 (3). -С. 95-96.
10.
Зиновкин Н. С. Принцип загрязнитель платит: история, интерпретации, имплементация в отечественное законодательство//Евразийский юридический журнал. -2015. -№ 3 (82). -С. 147-151.
11. Элкок С., Лифтинг А., Тсуи А., Ютли Т., Сноу У. Кто оплатит утилизацию? О расширенной ответственности производителей//Твердые бытовые отходы. -2011. -№ 8. -С. 56-59.
12. Коллегия ФНС подвела итоги 2015 года. Сфера ответственности и полномочия Службы расширяются // Финансы. - 2016. - № 3. - С.18-21.