REGIONAL DEVELOPMENT
The Role of Local Actors in Social Constructing of Tourist Attractions in Small Russian Towns
Published 2018-07-15
Keywords
- ТOURISM,
- TOURIST ATTRACTION,
- SOCIAL CONSTRUCTING,
- SMALL TOWN,
- LOCAL ACTORS
How to Cite
1.
Chernega А. The Role of Local Actors in Social Constructing of Tourist Attractions in Small Russian Towns. ECO [Internet]. 2018 Jul. 15 [cited 2024 Nov. 24];46(5):120-33. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/1482
Abstract
This article is aimed to identify social practices of small towns local actors in the process of tourism development. In the first part we discuss the theoretical and methodological base of the research: integrative sociological approach to the analysis of tourism. The author describes the methodology and methods of its own sociological case-study of six cities. The main part of article includes development of specific model of participation of local actors in the process of constructing of tourist attractions. We (a) analyze the practices of urban activists and enthusiasts; (b) investigate the specific of the formation of new urban communities accumulating social tourism resources; (c) identify characteristics of functioning prototype of the creative class in the province, as well as the specifics of the expansion of the tourism market by dint of including the self-employed and budget organizations. Finally, the author notes that local actors are key subjects of constructing of tourist attraction in small Russian towns. The author offers several practical recommendations for the development of tourism in this territories.References
1.
Ильин В. И. Потребление как дискурс. -СПб.: Интерсоцис, 2008. -446 с.
2.
Бурдье П. Социология политики. -М.: Socio-Logos, 1993. -336 c.
3.
Бурдье П. Социология социального пространства. -М.: Институт экспериментальной социологии; СПб.: Алетейя, 2007. -288 c.
4.
Гидденс Э. Устроение общества: Очерк теории структурации. -М.: Академический проект, 2005. -528 с.
5.
Штомпка П. Понятие социальной структуры: попытка обобщения//Социологические исследования. -2001. -№ 9. -С.3-13.
6.
Ильин В. И. Социальное неравенство. -М.: Изд-во Институт социологии РАН, 2000. -280 c.
7.
Urry J. Consuming places. -London: Roultedge, 1995. -266 p.
8.
Отнюкова М. С., Черняева Т. И. Туризм, потребление, коммуникация: социальное конструирование и управление. -Саратов: Cарат. гос. техн. ун-т., 2008. -160 с.
9.
Черняева Т. И. Туризм как потребление: тренды виртуализации и конструирование туристического ландшафта//Философские науки. -2007. -№ 7. -С. 67-82.
10.
Lefebvre H. The Production of Space. -Oxford: Blackwell. -1994. -464 p.
11. Отнюкова М. С. Социальное конструирование достопримечательностей в туризме: дис. кандидата социологических наук: 22.00.04. -Саратов, 2005. -156 с.
12. Ильин В. И. История как социальный ресурс развития российской глубинки//Журнал социологии и социальной антропологии. -2015. -Т. 18. -№ 2. -С. 146-162.
13. Чернега А. А. Конвертация ресурсов в капитал в сфере туризма (на примере городов Великий Устюг и Мышкин)//Вестник РУДН. Серия Социология. -2015. -№ 2. -С.104-117.
14. Маркс К. Капитал. Т. 1.//Маркс К. и Энгельс Ф. Избр. соч. -М., 1987. -836 с.
15. Ямпольский М. Б. Физиология символического. -М.: Новое литературное обозрение, 2004. -807 с.