Vol. 45 No. 8 (2015)
COVER STORY: MODEL OF DEVELOPMENT OF KAZAKHSTAN: LESSONS FOR RUSSIA

Transit Potential of Kazakhstan in the Context of Eurasian Integration

L. Vardomskiy
Institute of Economy, RAS
Bio

Published 2018-07-09

Keywords

  • TRANSIT POLICY,
  • CONSTRUCTION OF TRAFFIC FACILITIES,
  • CIS,
  • EURASIAN ECONOMIC UNION,
  • SILK ROAD,
  • CONTAINERIZED SHIPPING
  • ...More
    Less

How to Cite

1.
Vardomskiy Л. Transit Potential of Kazakhstan in the Context of Eurasian Integration. ECO [Internet]. 2018 Jul. 9 [cited 2024 Sep. 4];45(8):59-80. Available from: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/1033

Abstract

Rapid development of transport, widespread introduction of modern transport technologies, close cooperation with Russia, China and other neighboring countries will allow Kazakhstan to become the serious player in the market of container transportations between Europe and Asia in the next years. Increase of the international role of transport communications of Kazakhstan will allow improving position of Siberian regions of Russia with respect to Asian markets.

References






1.

Reshaping Economic Geography. -Washington, DC: World Bank, 2009.





2.

World Trade Report 2014. Trade and Development: recent trends and the role of the WTO. -Geneva: WTO Publications, 2014.





3.

Patryn E. Tranzyt a gospodarka narodowa. -Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, 1967.





4.

Гречуха В.Н. Проблемы правового регулирования транзита товаров//Вестник МГИУ. Серия Гуманитарные науки. -2002. -№ 1. -С. 123-136.





5.

Jung A., Schulz T., Wagner W. Shipping industry drowning in financial woes//Der Spiegel. -2009. -14 Aug.





6.

Основные показатели внешней торговли Республики Казахстан за 2014 г. URL: http://www.stat.gov.kz/faces/wcnav_externalId/homeNumbersCrossTrade?_afrLoop=3932798357642291#%40%3F_a (дата обращения: 10.05.2015).





7.

Объем экспорта нефти через терминал КТК в 2014 г. составил 39,958 млн тонн. URL: http://www.transport-nefti.com/news/4321/(дата обращения: 10.05.2015).





8.

Кузьмина Е.М. Развитие транспорта в Казахстане//Транспорт и связь в новых независимых государствах: особенности и факторы развития. -М.: ИЭ РАН, 2013. -С. 69-88.





9.

Буянов С. Нефтепровод Атасу -Алашанькоу выходит на полную мощность//Казахстанская правда. -2013. -15 декабря.





10.

Мельников К. Роснефть ищет обходные пути в Китай//Коммерсанть. -2015. -1 апр.









11. Китайский Шелковый путь и Нурлы жол пойдут одной дорогой//Forbes. -2015. -12 мая. URL: http://Forbes.kz/finances/integration/kitayskiy_shelkovyiy_put_i_nurlyi_jol_poydut_odnoy_dorogoy (дата обращения: 15.05.2015).
12. Новых транспортных потоков станет в два раза больше. URL: http://kazkonteiner.kz/2015/03/(дата обращения: 13.05.2015).
13. Международные транспортные коридоры -ключевой элемент транспортной инфраструктуры СНГ. -М.: Исполнительный комитет СНГ, 2013. URL: http://www.e-cis.info/foto/pages/23695.doc (дата обращения: 06.04.2015).
14. Единое транспортное пространство ЕврАзЭС: перспективы создания единой системы управления. ЕАБР. -Алматы: Евразийский банк развития, 2012.
15. Одним из ключевых направлений деятельности ЕАЭС является формирование общего рынка транспортных услуг и единого транспортного пространства. URL: http://www.eurasiancommission.org/ru/nae/news/Pages/13-03-2015-1.aspx (дата обращения: 06.04.2015)
16. Ивин В.В. Таможенный союз как фактор развития транзитного потенциала России, Белоруссии и Казахстана. URL: ptu.customs.ru/attachments/article/5820/Доклад_В.В. Ивина.doc (дата обращения: 08.04.2015).
17. Михалевич И. Конвенционный транзит//Экономическая газета. -2013. -24 сент.
18. Грузоперевозчики обходят стороной Таможенный союз. URL: http://www.ventagroup.ru/news/nn/2013/06/05/gruzoperevozchiki-obhodyat-storonoy-tamozhennyy-soyuz.html (дата обращения: 08.04.2015).
19. Большие проекты: транс-Евразийский пояс Razvitie. URL: http://erazvitie.org/article/pojas-razvitie(дата обращения: 04.05.2015).